Gratis akutsjukvård till alla!

Min mamma åkte in till akuten för ett par veckor sedan. Akutmottagningen ligger i Gävleborgs Landsting. Det var egentligen ingen större fara, men hon hade råkat ut för en sådan här "vardagsolycka" som kan hända och när det händer så är det helt plötsligt och det liksom bara blir. Hon skulle gå ut med sopor och det slutade med att hon fick åka taxi till akuten och sy tre stygn... Ja, nu nästan skrattar vi åt det här för det är en så osannolik olycka, men det visar verkligen hur lätt en olycka kan hända i dom mest vardagliga situationer.

Hur som helst. Min mamma fick häromdagen en räkning från Landstinget Gävleborg på 300 kronor. Det stod specificerat på räkningen att det handlade om ett "Uteblivet läkarbesök". Hennes besök på akuten var ju inte direkt uteblivet, så jag ringde och hörde om fakturan stämde. Det där med uteblivet läkarbesök stämde inte för dom hade tydligen haft något krångel i datorsystemet men i övrigt var räkningen korrekt. 300 kronor. Jag frågade om det är så mycket det kostar att åka till akuten och tanten svarade helt enkelt "ja".

Det här var verkligen en inblick i verkligheten.

I min vision av ett bra samhälle så ska ingen tveka att åka till akuten på grund av ekonomiska skäl. Ingen som behöver vård ska stå och överväga om han eller hon har råd att åka till akuten. Min mamma behövde iofs inte betala något vid själva besöket utan fick en räkning efteråt, men det är ju ingen förändring.

För min mamma är det inte något större problem att betala 300 kronor, men jag vet att för många är det det. Och folk ska inte behöva tveka att åka till akuten om dom behöver vård för att det kommer en räkning sedan på 300 kronor!

Människor ska inte behöva betala 300 kronor för att få akutsjukvård. Det är en fråga jag tänker driva så långt jag kan inom det landsting jag bor i (Gävleborg). Jag tänker ringa och maila politiker, skriva insändare i lokaltidningarna... Ja, jag tänker bedriva en kampanj. Det ska bli intressant att se hur långt en sådan här privatpoltikkampanj räcker.

Och appropå debatten om vård till illegala flyktingar: INGEN, och då menar jag verkligen ingen (oavsett om man är medborgare, turist, flykting, illegal flykting etc) ska stå vid telefonen eller vid dörren till akuten och göra några som helst ekonomiska överväganden om man ska slå numret eller gå in utan det är behovet av vård som måste avgöra. Behöver man medicinsk hjälp ska man få det!

Jag inser att det här kommer att kosta för skattebetalarna och att det kommer att vara folk som kommer till akuten i onödan och det ena med det tredje, men jag tycker att det är värt en hel del pengar att människor ska känna trygghet och att dom ska kunna få vård utan att man blandar in pengar när man pratar.

------------

Tillägg:

Här är den politiska fördelningen i Landstinget Gävleborg och dom som har bestämt att det ska kosta 300 kronor att få akutsjukvård:

Partier

Antal mandat

Socialdemokraterna 29
Moderaterna13
Centerpartiet10
Vänsterpartiet6
Folkpartiet liberalerna5
Sjukvårdspartiet5
Kristdemokraterna4
Miljöpartiet de gröna3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback