Det var tydligen rätt att låta honom hänga

Jag hörde nyss i Kvartifemekot att det inte blir något åtal mot dom kriminalvårdare som inte plockade ner en kille som dom hittade hängande utan istället gick dom därifrån och ringde ambulansen. Killen som hängt sig dog senare på sjukhuset.

Det här fallet upprör mig något så in i helvete. Vad fan är det för jävla puckohelveten som inte plockar ner en kille som hänger!?? Okej, nu ska jag andas lugnt, nu ska vi följa regler och ta det lugnt. Killen hängde, dom lät honom hänga, han dog, domstolen slog fast att det var helt korrekt handlande av personalen... Men... va!? Fy fan. Det var korrekt att låta honom hänga kvar sa domstolen, men vore det alltså tjänstefel att plocka ner honom? Åh, det här fallet är så himla emot allt jag tror på, alla mina värderingar och jag blir så himla ledsen att "samhället" (domstolen och polisen) har en så fundamentalt annorlunda inställning än vad jag har.

Jag vill ha ett samhälle där det är självklart att man plockar ner någon som hängt sig. Nu har vi ett samhälle där det inte är självklart att plocka ner någon som hänger och håller på att dö och så har vi en domstol som slår fast att det var rätt att inte plocka ner honom.

Jag vill inte ha det så här!




Tillägg skrivet 081007:

Jag hörde idag på nyheterna i SR att Socialstyrelsens bedömning av fallet är att killens liv hade gått att rädda om kriminalvårdarna plockat ner honom så fort dom upptäckt honom (hans hjärta slog fortfarande när sjukvårdarna plockade ner honom och då hade det gått ca 9 minuter sedan kriminalvårdarna hittat honom men valt att låta honom hänga kvar).

Kriminalvården tycker dock att dom gjort helt rätt i fallet. Jag tror inte att det går att uppnå någon slags rättvisa i det här fallet. Gjort är gjort. Men jag HOPPAS att några kriminalvårdare mår jävligt dåligt av hur dom gjort. Det som oroar mig mest är Kriminalvårdens åsikt att dom gjort helt rätt. Klart jag fattar att det är omöjligt att ha 100% koll på alla intagna hela tiden så att dom inte tar livet av sig, men när någon försöker göra det så tycker jag man ska göra allt för att försöka rädda personen - att plocka ner någon som hänger borde vara självklart, och för den som inte ser det som självklart borde inte få jobba inom Kriminalvården. Men när det nu hänt att någon tagit livet av sig så är det direkt stötande att säga i efterhand att dom gjorde rätt. Tycker Kriminalvården att dom agerat rätt så tycker jag att generaldirektören för Kriminalvården borde få uppsöka Arbetsförmedlingen imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback