Aftonbladet beskyller Israel för organhandel

En stor "snackis" just nu är Aftonbladets artikel för några dagar sedan om att israeliska soldater medvetet dödar palestinier för att ta deras organ. Reaktionerna har blivit starka, både för att artikeln verkar något dåligt underbyggd eftersom den bygger på att en journalist för 17 år sedan hörde om, eller möjligen såg med egna ögon, att kroppen av en palestinier som dödats återlämnats med ett ärr över magen efter en obduktion, samt att efter artikeln så har Sveriges ambassadör i Israel sagt i ett pressmeddelande att artikeln inte representerar Sveriges officiella åsikter.

Sveriges ambassadör har nu dragit tillbaka pressmeddelandet, Israels utrikesminister ska kontakta Sveriges utrikesminister för att förklara hur upprörda Israel är av det här, Sverige har kallat upp Israels ambassadör i Stockholm till UD för att förklara hur svensk yttrandefrihet fungerar. Och nu har Socialdemokraterna KU-anmält utrikesminister Carl Bildt för att Sveriges ambassadör (dvs UD) haft en åsikt om vad en svensk tidning skrivit.

Vilken soppa.

Men det jag kommer att tänka på är ju Mohammed-karikatyr-debatten vintern 2005-2006. Den handlade ju främst om danska tidningar men i Sverige så utlyste ju Sverigedemokraterna (egentligen var det Sverigedemokraternas ungdomsförbund, SDU) en karikatyrtävling där man skulle rita av Mohammed. Den dåvarande utrikesministern Laila Freivalds (S) gillade inte det här. Hon beordrade nedstängning av SDUs webbsida och den stängdes, hon skickade ett brev till något (eller några?) muslimska länder där hon bad om ursäkt för det SDU skrivit och, något som berörde mig djupt, hon satt i Studio1 i SR och sa med eftertryck att hon skämdes för att det fanns Sverigedemokrater i Sverige. Fy fan. Jag grät av och till i... ja, jag tror månader, över Freivalds sätt att uttrycka sig om att hon skämdes över att det fanns sådana som jag i Sverige. Jag blir fortfarande upprörd och arg och en smula ledsen över dom orden, men jag gråter inte längre.
 
Socialdemokraterna som nu så ivrigt försvarar yttrandefriheten och kritiserar UDs eventuella påhopp på den genom att en ambassadör uttryckt sin åsikt var ju inte så himla ivriga då för tre år sedan att försvara yttrandefriheten när man släckte ner ett politiskt partis webbsida, bad om ursäkt i brev till utländska regeringar för vad en tidning skrivit i Sverige och sedan skämdes över sina medborgare som utövade sin yttrandefrihet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback