Ingen könspolitik, tack

Ni har säkert hört många som klagar på att regeringen Reinfeldts skattesänkningar främst kommit männen till del. Att männen gynnats av regeringen. Och det sägs inte som något positivt. Att gynna män ses inte som positivt.

Jag gillar inte det här sättet att föra in kön i politiken. För mig som vill minska könets betydelse och roll så är det här bad news. Självklart fattar jag att män och kvinnor som grupper kan tjäna eller förlora på olika förslag. I debatten om skattesänkningarna så har man bytt ut högavlönade mot män och bytt ut lågavlönade mot kvinnor. Eller rättare sagt satt likhetstecken mellan grupperna. Tjänar högavlönade på en reform så är det männen som sägs vinna (och det anses dåligt) och om lågavlönade tjänar på något så... nja, då säger man oftast ingenting. Ingen pratar om att kvinnor skulle vinna på något. Det skulle liksom inte passa sig att prata om att kvinnor (lågavlönade) tjänar på något utan det känns mer hemtamt att prata om att män tjänar på reformer och kvinnor förlorar på reformer.

Jag gillar som sagt inte att kön förs in i politiken. Vi kommer att få en mycket obehaglig och ovan politisk debatt om vi hela tiden ska prata utifrån kön istället för utifrån t.ex. inkomst. Som nu när regeringen förväntas satsa mer på dom arbetslösa - ska man då stoppa det förslaget för att dom flesta arbetslösa är män och då kommer män att tjäna på förslaget och alltså är det dåligt? "Inga mer resurser till dom arbetslösa för det gynnar män"? Eller ska ökade statsbidrag till kommunerna stoppas "för det gynnar mest kvinnor"?

Feministiskt initiativ sa på någon valaffisch inför EU-valet att dom vill ha bort Påven från politiken, dvs att religionsfaktorn ska bort från politiken. Men dom vill däremot att kön ska bli en huvudfaktor i politiken (dom är inte ensamma om att tycka att alla politiska beslut ska granskas i ett könsperspektiv kan jag säga!) och det menar jag alltså är fel, helt enkelt. En politik som styrs av könshänsyn kommer att bli mycket, mycket annorlunda på ett negativt sätt och kommer definitivt att cementera betydelsen av kön i vårt samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback