Moralens väktare tar ett steg till

På TV4s regionala nyheter i Gävleborgsområdet så visar dom idag ett reportage om att nu har Länsstyrelsen i Gävleborg dragit igång ett projekt för att få stopp på traffickingen (dvs människor som används för prostitution).

Trafficking är det brott som växer snabbast i hela världen får vi veta. Antal traffickingbrott som utreds i Gävleborg är dock noll. Inte en enda pågående utredning. Men nu ska det tas krafttag för att få bukt med den här brottsligheten.

Länsstyrelsens projekt går ut på att involvera hotell, taxiföretag och bostadsvärdar för att upptäcka trafficking. En man från Gavlegårdarna (som för övrigt är min bostadsvärd) säger att dom ju har tillgång till lägenheter och går in för att sköta underhåll. Dom ska nu hålla koll på tecken på om det förekommer trafficking. Tecken på detta som nämns är om det är stor åldersskillnad mellan män och kvinnor eller om det står män och väntar utanför lägenheter. Då är det misstänkt.

Jag blir helt matt av det här. Jag gillar inte trafficking men jag tycker det är en morallag det här med att förbjuda prostitution. En morallag som jag inte stödjer. Och nu ska vi alltså ha moralpoliser som springer runt i våra lägenheter (och skjutsar oss i taxi och sköter hotell) för att kolla åldersskillnader mellan män och kvinnor och om män kan stå och vänta på ett mystiskt sätt.

Jag gillar inte det här. Det minsta man kan kräva är ju tillstånd om husrannsakan från Gavlegårdarnas personal om dom ska komma in i min lägenhet och samtidigt som dom reparerar något har i uppgift att kolla om det är så stor åldersskillnad mellan mig och min fru att det bör rapporteras till polisen.

Annars kan man ju sätta en portvakt i varje trappuppgång som registrerar och rapporterar allt och alla som rör sig i trappuppgången. Som i DDR. Nej, usch, nu var jag lite cynisk, men jag tycker helt ärligt att en morallag (dvs den som förbjuder köp av sexuella tjänster) nu har tagit ett steg till på moralstegen.



 

Tillägg skrivet någon timme senare: undrar om det står i mitt hyreskontrakt med Gavlegårdarna att personal från dom har tillträdesrätt till den lägenhet jag hyr för att kolla saker som att jag inte verkar för gammal för den tjej jag har i min lägenhet eller "står och väntar på något konstigt sätt" som gör att jag kan misstänkas köpa sexuella tjänster. Jag kan inte komma ihåg att det står något sådant i hyreskontraktet om att det är bostadsvärdens uppgift och rätt att gå in i min lägenhet för att kontrollera sådana saker.


Kommentarer
Postat av: Stefan A

Är ju tydligt..att somliga bör man inte ge någon makt..småpåvarna på länsstyrelsen t.ex...

2009-12-16 @ 15:03:20
Postat av: TARZAN

Om prostitutionen hade varit laglig hade vi haft lite trafficking. Det är frågan om tillgång efterfrågan och pris. Jag tror inte att en svensk man går till en rysk hora ifall han vet att det finns en hallick i bakgrunden. Nu är det ont om fnask och därför är priserna höga. Öst stats gangsters bryr sig inte om ett år i ett svenskt fängelse om han tjänar 2 miljoner om året. Detta i Gävle leder ingenstans. Jag fattar inte sen när blev Gävle en stad nedlusad med fnask ???

Postat av: vmm

Jag ar pa semester utomlands sa just nu ar det daligt med nya inlagg har. Men fortsatt garna att lasa min blogg och tack for era kommentarer. Aterkommer om nagra dagar.



Och riktigt Gott Nytt ar till alla lasare!

2009-12-31 @ 15:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback