Avskaffa preskriptionstiden för mord!

Jag tycker det är bra att vi nu verkar få en allmän debatt om prespriptionstiderna för brott. Anledningen är att mordet på Catrine da Costa 1984 nu preskriberats. Ingen kan alltså åtalas eller dömas för det mordet. Utredningen har lagts ned och fallet kommer att förbli olöst.

Jag tycker det är olyckligt att vi har prespkriptionstider för mord. Egentligen tycker jag att inga brott ska preskriberas. Självklart kan jag leva med att det förblir olöst vem som snattade Jappen på macken 1977 men rent principiellt fattar jag inte varför det måste preskriberas. Och när det gäller mord tycker jag det handlar om människovärdet. Jag tycker det är stötande att samhället slutar att utreda ett mord och säger att "nu är det så länge sedan det hände så nu struntar vi i det". För det är ju det samhället säger.

Jag förstår att det i stort sett är omöjligt att lösa mord efter mer än 25 år eftersom alla tips är utredda, alla prover är gjorda och analyserade, alla vittnen är hörda - det finns liksom inget mer att göra. Inga poliser jobbar längre aktivt med fallet och det krävs förmodligen att någon erkänner mordet för att det ska lösas, men ändå tycker jag det är viktigt att det inte ska preskriberas. Känslan måste finnas kvar att samhället hela tiden står på mordoffrens sida och inte glömmer dom.

Vi kommer att få en enorm debatt om det här när mordet på Olof Palme preskriberas om ett par år. Om inte förr så kanske vi då kan få ett avskaffande av preskriptionstiden för mord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback