Säg nej till halalmat!

Nu inleder jag en halalbojkott. Halal (finns alternativa stavningar) är alltså den mat som enligt muslimsk sed är tillåten. Griskött är aldrig halal och djur ska slaktas under böner från Koranen och vara vänt mot Mecka och inte vara bedövat och halspulsådrorna ska skäras av så att djuret blotas och det vete sjutton vilka regler som gäller. Det jag INTE gillar är just det här att det är religösa regler. Jag kan inte säga att halalslakten gör att djur lider mer men det är inte det som är poängen. Poängen är att det absolut inte ska vara religösa regler som bestämmer hur vi slaktar, hanterar och äter maten. Halalintåget handlar inte om kossornas lidande när dom slaktas utan om religionens ställning i samhället. Upplysningen från 1700-talet - 1789-års franska revolution - andra världskriget... är alla stora kulturförändrande händelser som skapat vår värld as we see it. Nu är vi på väg att ta ett steg till genom halal. Ett steg tillbaka, tycker jag. Kravet på att mat ska vara halal gör att vi rasar ner genom förändringarna i och med andra världskriget, franska revolutionen och Upplysningen.

Nu med kraven på halal så rasar vi bakåt genom massor av händelser och historiska vändpunkter. Så många generationer har kämpat för att rationalitet och logik ska stå över religös överhet och dom har dött för det! Nu vinner halal och religionen terräng igen. Säg nej till halalmat!

När du än äter mat - på restaurang eller när du köper mat i butik - så FRÅGA om maten är halal. Är den det så KÖP INTE! Det är så himla viktigt! Att vägra köpa halalmat är faktiskt en del av upplysningsrevolutionen och det är ett steg för att främja logik och förnuft framför religion. See the big picture.


Kommentarer
Postat av: seww

Kom ihåg att våra egna minoriteter, samerna, får inte använda kniv vid slakt av deras egna renar. De måste köpa en sorts pistol och ibland måste tom. polisen vara närvarande.

Men helt plötsligt så får en massa muslimer KRÄVA egenslaktade djur som inte alls hör hemma i vår kultur. Och de får göra som de vill, men inte våra egna samer som gjort så i alla tider.



Sverige är ett skitland som fjäskar för dessa fanatiska tokar från Öst.

2009-06-23 @ 11:22:30
Postat av: malin

Att främja logik och förnuft skulle väll isåfall varra att inte fråga alls. Jag tror att alla skiter fullständigt i om du äter myror hund eller bajs, vad spelar det då för rpll om det finns folk som vill äta halal mat. Men det e ganska roligt att du tycker att just ämnet halal har blossat upp så enormt att det nu stör dig :D



Jag tror inte att det för dig handlar om att äta hala eller ickehalal, utan det handlar om att gå emot en trend du inte gillar, kanske just för att den har börjat få mer uppmärksamhet på senaste tiden. Men istället för att lägga ner tid och energi på saker du inte gillar så råder jag dig att uppmärksamma positiva saker i ditt liv och din omgivning, du kommer må bättre. Jag visst nu kanske du svara men jag gillar att inte gilla halal då svarar jag "är du dumk eller spelar du dum" i vilket fall som helst e du inte klok i sådana fall

2010-01-27 @ 10:45:02
Postat av: vmm

Malin: visst, jag skulle helst vilja ha ett förbud mot halalslakt, men tills det är genomfört så är det minsta man kan göra att fråga på den restaurang eller affär där man handlar om dom har halal och så gå därifrån om dom har det.



Och visst ska man uppmärksamma saker som man gillar och försöka fokusera på positiva saker, men det gör ju inte att man måste sluta kämpa mot saker man tycker är dåligt. Eller hur?

2010-01-27 @ 18:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback