Flyktingbarnen är en statlig angelägenhet

Jag vill svara på en kommentar till mitt förra inlägg och jag väljer att göra det i en egen bloggpost eftersom jag tycker det är så pass viktigt att det förtjänar en egen postning.

Kommentaren från Demokratibloggen: "Det är väl bra med kommunal själbestämmanderätt i flyktingfrågan!

Nu kan olika kommuner demonstrativt visa var de står när det gäller att ta emot folk som lanserar sig som flyktingbarn."

Mitt svar är:

 

Näej, jag tycker faktiskt inte att kommunerna ska få bestämma i flyktingfrågan.


Det är riksdagen som beslutar om lagarna kring invandring och asyl. Det är staten Sverige som tar emot flyktingar och då tycker jag det ska vara statligt hela vägen. Kommuner har inget att säga till om ifall Sverige ska ta emot eller inte ta emot invandrare och då blir det konstigt om dom sedan helt plötsligt ska kunna säga nej. Som det är nu kan riksdagen och staten säga ja, ja, ja till att ta emot flyktingar och sedan lämpar dom bara över ansvaret på kommunerna. Då är det lika bra att staten sköter det hela från A till Ö och står för besluten och står för det praktiska mottagandet ute i landet och självklart också står för kostnaderna. Man klipper helt enkelt bort kommunerna totalt från hela flyktingmottagandegrejen. Staten får ta ansvar för sina egna beslut.

 

Rent praktiskt borde Migrationsverket ha ett totalansvar för ensamkommande flyktingbarn, dvs ordna med boende på olika orter i landet. Eftersom Migrationsverket förmodligen vill att det hela ska gå så smidigt som möjligt så måste dom ju självklart kolla på dom lokala förutsättningarna (lokaler, personal, bostadsmarknad, arbetsmarknad, skolsituation, you name it) när dom väljer var dom ska placera ensamkommande flyktingbarn så viss hänsyn kommer dom ju ändå att ta när det gäller kommunen men i princip ska kommunen inte kunna säga nej och alltså har kommunen inget ansvar heller.

Så tycker jag det borde vara.


Kommentarer
Postat av: Demokratibloggen

Vari ligger den stora skillnaden menar du? Staten dikterar ju de flesta kommuner redan och lägger dem en massa utlänningar till last. Som det är idag så kan det åtminstone uppstå protester lite här och var. Men enligt ditt förslag kommer folk inte att ha någonting att säga till om.



Ju mer demokrat ur gräsrotssynpunkt desto bättre. Demokratin är ju närmast där folk bor. Dessutom att staten tar alla kostnader är ju bara att blanda ihop korten. Det är ju skatt som skatt, kan man säga.



Men om du då argumenterar att det är främst företagen som betalar statsskatt och vanligt folk betalar kommunalskatt och därmed får lättnader så tas ju den ökade skatten ut på dyrare varor istället och folk står där med tom plånbok i alla fall.



Kontentan av ditt resonemang blir att man ska svälja vad högdjuren dyvlar på en och snällt betala, för man kan ändå inget göra. Det är uppgivenhet!

Postat av: vmm

Demokratibloggen: mitt förslag kanske andas uppgivenhet men jag tycker också att det är viktigt att den som beslutar ska ha ansvar



(riksdagen beslutar om lagarna kring invandring och asyl och då bör dom också ta ansvaret för beslutet och inte "be" om att kommunerna ska vara barmhärtiga och indirekt också utmåla kommuner som inte vill ta emot flyktingar som omänskliga... Det är tamejfan under bältet! Sådana diskussionsmetoder ska vi inte ha i det moderna Sverige! - det var alltså en allmän aggrogrej mot debattklimatet och inte mot dig, Demokratibloggen :)



Det där med att skattekronor är skattekronor oavsett varifrån dom kommer eller om det är kommunalt eller statligt är jag helt med på. Jag blir nästan svimfärdig när jag hör många uttala sig om att kommuner som tar emot ensamkommande flyktingbarn inte förlorar på det ekonomiskt för dom får ersättning av staten och så ska vi då slappna av och tänka att "jamen, det är ju lugnt... det kostar ju inget att ta emot barnen!". Hallå. Statens pengar är också skattekronor! Det verkar ofta glömmas bort i debatten.



Så kontentan av mitt resonemang är att den som beslutar om invandrings- och asylpolitiken också måste stå för konsekvenserna och kostnaderna. Och att man aldrig får glömma att en skattekrona alltid är en skattekrona även om kommunen får ersättning av staten.

2009-11-21 @ 19:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback