Nej till islamisering

Det har varit mycket prat om islamisering idag appropå schweizarnas nej till att bygga fler minareter. Jag tillhör en av dom som är rädda för islamisering. Ska försöka förklara lite varför:

För alla muslimer som individer är islam en religion. Men för ett kollektiv så är det en kultur. Islam som religion på individnivå skrämmer mig inte ett dugg. Där måste vi ha religionsfrihet. Det är den kulturella nivån (som hör ihop med en politisk nivå) som skrämmer mig.

Jag ser islamsk kultur som utvecklingsfientlig, totalitär, ojämställd (mellan män och kvinnor) och självuppoffrande (dvs man ska underkasta sig religionen och kollektivet och ge upp sin individ).

När jag hör muslimer förklara att islam går ut på att man ska leva asketiskt, kyskt, anständigt, inte förhäva sig osv så blir jag rädd. Detta sägs som positiva egenskaper men jag ser det som ett läskigt ideal.

Det hävdas ofta att man inte ska bedöma islam efter religiösa extremister och att det finns extremister även i kristendomen. Jajemän, det stämmer. Och det är inte dom muslimska extremisterna och terroristerna som skrämmer mig med islam utan det är det som jag uppfattar som den islamiska kulturen som utövas av kollektivet (oftast fredliga) muslimer som skrämmer mig. Extremister som använder hot och våld finns det lagar emot och dom är egentligen inget problem (om man nu inte råkar bli utsatt själv, såklart) men mot en kultur finns det inga lagar. Därför blir jag lite orolig när jag hör människor som säger att det växande antalet muslimer i Sverige inte är något problem bara dom håller lagarna. Ja, tycker man att det är okej att vår kultur islamiseras så är det såklart bara att säga att man ska hålla lagarna och så är det inte mer med det men vill vi att vår kultur inte ska islamiseras så måste det till något annat (min lösning är mer svensk kulturnationalism och mindre mångkultur).

Individer ska ha religionsfrihet men nationer måste kunna ha "kulturfrihet" (dvs rätten att bestämma sin egen kultur).

Kommentarer
Postat av: vmm

Demokratibloggen: jag tog bort din länk här också. Du länkar till inlägg som du skriver som jag inte bedömer som okej att länka till härifrån.

2009-11-30 @ 09:08:41
Postat av: vmm

Demokratibloggen: den länken rök också. Jag tänker inte tillåta länkar till den där typen av inlägg som du skrev.

2009-12-01 @ 09:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback