"Alla med en bil registrerad på en tjej får en present"

Jag brukar ju läsa Gefle Dagblad som jag berättat om tidigare här. Jag bor i Gävle.

Idag hade dom en annons för en bilverskstad med rubriken Tjejveckor. Alla som kommer dit med en bil som är registrerad på en tjej får en present.

Jag tycker den här typen av annonser är så tråkiga att se. Jag har haft en diskussion med Gefle Dagblad under många år om den här typen av annonser. Deras inställning är att annonserna ska följa lagen och sedan lägger dom sig inte i innehållet. 2005 förbjöds företag att könsdiskriminera sina kunder och jag trodde det skulle bli ett stopp då för den här typen av annonser.

Att det är olagligt för företag att ha könsdiskriminerande regler har inte stoppat dom. Rättsläget är att det anses som en så ringa diskriminering när företag könsdiskriminerar kunder att DO (eller förut JämO) inte tar upp den här typen av frågor och domstolar gör det inte heller. Att DO inte tar upp det är ju för att domstolarna inte tar upp det. Lagen har alltså i praktiken varit fullständigt värdelös.

Jag tycker lagen bör skärpas så att den får någon verkan, eller så kan man lika gärna ta bort den. Som den är nu så skiter ju alla i den och då kvittar det om den finns där.

Vad Gefle Dagblad menade med att annonserna ska följa lagen vet jag inte riktigt. Men dom har förmodligen full koll på läget och det är väl antagligen inte olagligt att publicera annonser för olaglig verksamhet. Men är det etiskt försvarbart? Är det lämpligt att publicera annonser för könsdiskriminerande olaglig verksamhet bara för att man får det? Jag tycker inte det. Gefle Dagblad tycker annorlunda.

Kommentarer
Postat av: TARZAN

Tänk på att det är lättare att lura en brud - du som bilmek säger att reparationen kostar 5000 kr. Jag hade åkt till mer än en verkstad ifall jag tyckte att priset var för högt. Låt säga att bruden accepterar priset 5 tusen och det ska kosta 3500kr då har bilmeken gjort en bra affär , att hon sen får en flaska perfume värd ett hundra kronor gör ju sen det hela skratt retande.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback