Homovigslar i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan beslutade idag att det ska bli tillåtet att viga homosexuella par i kyrkan. Jag tycker det är en bra reform. Min enda fundering är hur mycket kyrkan ska styras av samhället och politiker och hur mycket kyrkan ska sköta sig själva. Jag är för ett sekulärt samhälle där banden mellan kyrka och stat är klippta men för det första kan man konstatera att nu är dom inte det. Äktenskapet har en betydelse även i det "vanliga" samhället när det gäller saker som arv och sådant, så därför tycker jag att då måste kyrkan finna sig i att dansa efter samhällets lagar också, och där, i "den stora världen utanför Sundbyberg", så får man faktiskt inte diskriminera människor på grund av sexuell läggning. Alltså inte i kyrkan heller.

Sedan tror jag det är oundvikligt att kyrkan anpassar sig efter samhället. Det har varit mycket prat nu om vad Bibeln säger om det här och visst, det är relevant, men kyrkan har ju alltid utvecklats i samklang med samhället och det går inte att undvika. Kyrkan är som sagt politiskt styrd, men inte ens om man avskaffar den politiska styrningen och istället inför något slags medlemsråd eller nått så kommer ju kyrkan att sluta styras av människor. Och människor är ju människor oavsett om dom har en partibeteckning eller ej. Så beslutet att viga homosexuella hade säkert kommit ändå även om kyrkan skötte sin egen business utan politikers inblandning.

Säkerligen blir det många avhopp från Svenska kyrkan i och med dagens beslut. Frikyrkorna gnuggar säkert händerna.

Så grattis till er homosexuella som varit sugna på att gifta er! Kanske dags att fria ikväll?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback