LO satsar på lågavlönade och kvinnor

Läser på SVTs texttv att LO ska satsa på lågavlönade och kvinnor i nästa löneförhandling. Frågan om särskilda kvinnopotter har diskuterats intensivt inom LO där vissa är för och andra emot. Jag tycker man ska se till lönenivån och inte till könet. Låglönepotter är helt okej, och dom skulle ju kvinnor få ta del av i större grad än män eftersom kvinnor statistiskt har lägre löner, men när LO nu både ska ha låglönepotter och kvinnopotter så känns det fel. Det finns faktiskt män inom LO som har låg lön, män som jobbar i kvinnodominerade branscher, män som inte tjänar mer än sina kvinnliga kollegor. Och nu får dom inte del av kvinnopotterna för att dom har fel kön. Surt! Och också surt att man inte kan klaga eller göra något åt det här. Vem ska man klaga hos om man tycker det här är fel? Facket? Haha! Diskrimineringsombudsmannen? Lycka till, säger jag. Nej, det finns inte mycket att göra. Förutom att skriva om det i en bitter blogg ;)

Kommentarer
Postat av: vmm

Har kollat på LOs webbsida nu och där kallas kvinnopotterna för jämställdhetspotter. Men dom skriver att deras satsningar på lågavlönade och kvinnor gett resultat eftersom senare års löneökningar har varit större för kvinnor än för män.



Fast jag noterar att det finns ingen svart hudfärgspott trots att jag är övertygad om att statistiskt så har människor med svart hudfärg lägre lön. Ingen blindpott heller, trots att blinda säkert har lägre lön i genomsnitt. CPpotter? Nej. Fetpott? Nej. Idiotpott? Nej. Det vore väl förresten kul att få lite högre lön genom en idiotpott? "Du är så dum i huvudet att du kvalificerat dig till idiotpotten. Härmed får du därför 50 kronor i högre löneökning för att du är idiot och dina arbetskompisar får 50 kronor i lägre löneökning för att dom inte är idioter".



Jag tycker inte vi ska hålla på med den här typen av potter. Låglönepott är okej, men när vi skapar könspotter så förstärker vi betydelsen av kön. Typ som att om vi skapar negerpotter så kommer hudfärgens betydelse att öka trots att syftet är att hudfärgens betydelse ska minska. Hoppas ni förstår vad jag menar.

2009-10-07 @ 13:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback