Kyrkovalet och Sverigedemokraterna

Imorgon är det val för medlemmarna i Svenska kyrkan. Jag är inte medlem och jag bryr mig inte så mycket om valet. Jag är nästan lite förundrad över hur stor uppmärksamhet det här valet får nu i media; det är trots allt bara en kyrka som låter sina medlemmar bestämma om vilka som ska leda kyrkan. Okej, man får se det här i traditionens ljus och att kyrka och stat faktiskt var sammankopplade fram till år 2000.

Inför valet har jag hört otaliga röster som beskyller Sverigedemokraterna för att bara se kyrkovalet som en repetition inför riksdagsvalet nästa år och att det ska vara en språngbräda till riksdagsvalet. Jag tycker dessa beskyllningar mot SD vittnar om en oförståelse för partiet.

Sverigedemokraterna tar kyrkovalet på allvar. Jag har pratat med ett par aktiva sverigedemokrater som sitter invalda i något slags kyrkogrejs (jag har inte stor koll på beslutsnivåerna i kyrkan). Dom verkade väldigt engagerade och kunniga i det dom gjorde! Jag blev riktigt imponerad och upplevde att dom sitter på rätt plats och inte sitter i kyrkofullmäktige bara för att dom lyckades ta sig in där och inte i något politiskt fullmäktige.

SD är ett moralparti på många sätt. Dom gillar att prata värderingar och var kan man göra det som bäst? Jo, i kyrkan, eftersom kyrkan faktiskt är till för att förmedla värderingar. Det är nästan så att jag tycker att Sverigedemokraterna passar bättre i kyrkan än i riksdagen... (fast jag vill såklart hellre att dom kommer in i riksdagen :)

Jag tror också att SD ser kyrkan som en potentiell sammanhållande kraft i samhället. Dom har helt rätt i att kyrkan har haft en oerhört viktig roll i att samla samhället och skapa gemenskap. Även i modern tid, även för oss som inte är medlemmar och inte tror på Gud, så har kyrkan förmodligen varit viktigare än vi tror när det gäller att skapa gemensamma värderingar. Och slutligen men inte minst tror jag SD ser kyrkan som en motkraft till islamiseringen av Sverige. Islam växer i Sverige och det gillar inte SD och då är det naturligt att använda kyrkan som en motkraft.

Jag vet inte om jag hade röstat på SD om jag varit medlem i Svenska kyrkan eftersom jag har alldeles för liberala värderingar, men jag tycker definitivt att SD har i kyrkans beslutande organ att göra! Deras åsikter är högst rimliga och respektabla.

Vi får se hur valet går i morgon. Men det är inte överdrivet spännande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback