Ojämställdhet inte orsaken säger Haverikommissionen

Häromdagen så rapporterades det i nyheterna om incidenten med ett flygplan som startade från Östersund som med nöd och näppe lyckades lyfta (incidenten hände 9e september 2007). Jag gick in på Statens haverikommissions webbsida och läste rapporten. Skakande läsning. Planet lyfte 30 meter innan den 2500 meter långa banan tog slut och befann sig mindre än 30 centimeter över marken när banan var slut och dom slog i minst ett av banljusen som sitter på halvmeterhöga stolpar efter banan. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det var en fullständigt livsfarlig start.

Det som får mig att skriva är haverikommissions skrivning om jämställdhet:

"Den aktuella händelsen har också undersökts utifrån ett jämställdhetsperspektiv, dvs. mot bakgrunden av frågan om det finns omständigheter som tyder på att den aktuella händelsen eller dess effekter orsakats eller påverkats av att berörda kvinnor och män inte har samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter i olika avseenden. Några sådana omständigheter har dock inte hittats."

Skulle vara väldigt intressant att veta hur den här utredningsåtgärden gjorts. Visst, jag reagerade långt tidigare när jag läste rapporten om att kabinpersonalen (som inte hade det minsta med händelsen att göra) könsspecifierades och dom beskrivs kort och gott som 4 kvinnor. Behövde vi veta vilket kön dom fyra i kabinpersonalen har/hade? Ja, ska man utreda hur könet påverkat olyckan så kan det såklart vara relevant men jisses vad jag tycker det känns onödigt. Man GÖR kön till en viktig faktor när det kanske inte är det.

Jag skulle tycka det vore bättre om kabinpersonalen bara beskrevs som "4 personer" och att deras kön, hudfärg och andra sådana saker lämnades okommenterat.

Jag undrar om någon olycka som haverikommissionen utrett ansetts ha berott på ojämställdhet. Jag undrar också om det är absolut nödvändigt att ens ställa sig frågan om en olycka berott på ojämställdhet. Könet ska tydligen tas upp som en faktor i utredningen men det nämns inget om vare sig hudfärg eller religös övertygelse hos dom inblandade (tack och lov, får man väl säga).

Kanske var det bra att haverikommissionen slog fast att ojämställdhet inte orsakade den här incidenten. Feminister kan ju nu inte komma och säga att incidenten var ett bevis på att män förtrycker kvinnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback