Norgehistorier

Nu har två norrmän dömts till döden i Kongo. Dom dömdes för mord men också för spioneri och Norge krävs på 400 miljoner kronor i skadestånd (säger dom i Ekot i SR - i Aftonbladet står det 30 miljarder). Det tidigare skadeståndskravet på 3500 miljarder kronor har alltså sänkts rejält. 3500 miljarder kronor är väääldigt mycket pengar. Jag har för mig att Norge har runt 1000 miljarder i sin oljefond så ett sådant skadestånd skulle fullständigt rasera hela den norska ekonomin.

Om man säger så här: ett skadestånd på 3500 miljarder tror jag inte Norge skulle betala. Dels för att dom inte kan men också för att ingen kan tvinga dom. Dom kan helt enkelt rycka på axlarna och säga "och?"! Stater är suveräna och vill Kongo ha sina pengar så får dom väl skicka sin armé. Jag tycker det här visar hur viktigt det är med ett nationellt försvar.

Det är inte första gången Norge är i blåsväder när det gäller afrikanska länder. När jag bodde i Kenya i början av 1990-talet så stormades det rejält från Kenya för att Norge bjudit in någon oppositionell kenyan på någon tillställning. Det sågs av Kenya som en krigshandling. Norge svarade på hotet om krig att "vi tänker skicka skidtrupperna när nästa istid kommer". Coolt svar!

Jag kan inte låta bli att undra hur realistiskt Kongo i det här fallet och Kenya förr bedömer situationen. TROR Kongo verkligen att Norge ska betala 3500 miljarder kronor? TROR dom det? Och HUR realistiskt är det av Kenya att förklara Norge krig? VILLE Kenya verkligen kriga mot Norge? ELLER är allt det här bara skitsnack?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback