Invandring och ekonomin

Jag har just hört en debatt i Studio1 i P1 mellan en företrädare för Södertälje kommun och en för Danderyds kommun. Han i Södertälje kommun vill att rika kommuner, som Danderyd, som tar emot få flyktingar ska betala till kommuner som tar emot många flyktingar. Som Södertälje.

Frågan är väldigt konstig. Allt jag hör är hur flyktingar är en ren ekonomisk vinst och också berikar kulturellt. Då borde ju kommuner som tar emot många flyktingar betala till kommuner som inte tar emot många flyktingar. Dels för det rent ekonomiska men också något slags utjämningsbidrag till kommuner som går miste om den kulturella utvecklingen. Jag är inte säker på att jag tycker ett sådant utjämningsbidrag ska finnas, men ska det finnas något så måste det väl vara Södertälje som betalar till Danderyd!

Ni kanske anar min lätta ironi här. För mig handlar inte invandringsfrågan om ekonomi, men inse att det blir märkligt att om man matas i media med att invandring är en ren vinstaffär så blir det konstigt om kommuner med stor invandring ska betala till dom med liten invandring. Bakvänt.

Invandringsfrågan handlar inte om ekonomi i första hand, men kan folk sluta envisas med att säga att invandring är en ekonomisk vinstaffär?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback