Kanske är jag kristen ändå

Såg nyss ett reportage i SVT Gävle-Dala där det var ett reportage om semlor. Det är ju Fet-tisdag idag. Reportaget avslutades med att reportern gick runt och frågade folk på stan om dom tänker fasta från imorgon eftersom den kristna fastan börjar imorgon.

Shit.

Jag har nästan aldrig tänkt på att det är någon slags kristen tradition. Och fasta, haha, nej, sånt sysslar jag inte med! (semlor kan jag dock äta ;)

Men på något sätt känns det konstigt att man gör ett tv-reportage och går runt och frågar om man tänker följa den kristna traditionen av att fasta... Jag kan nog inte förklara exakt varför, men det känns konstigt. "Tänker du fira den kristna traditionen med jul?", ja, det är nog en frågeställning man får vänja sig med.

Jag är övertygad ateist och jag definerar mig absolut inte som kristen, men ja, jag firar ju dom kristna högtiderna jul och påsk och ja, i ett mångreligiöst samhälle så kommer man ju hela tiden att tvingas ta ställning till det här med religion.

Religiös- och kulturell tillhörighet kommer att bli viktigare än någonsin i ett mångreligiöst- och mångkulturellt samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback