Smördegslag

Jag kollade nyss på programmet Landet brunsås i SVT. Där fick jag lära mig att Findus frysta smördegsplattor inte innehåller något smör (utan margarin, olja och sådana saker). Men det är okej att dom inte innehåller något smör trots namnet smördeg! Varför det är okej? Jo, för att EU har instiftat en särskild smördegslag som säger att eftersom svampen smörsopp inte innehåller smör så måste smördeg inte heller innehålla smör.

Hm. Jag gillar ju EU så jag blir lite förundrad här. För det första vet jag inte vad en EU-lag är. Jodå, jag vet att EU kan fatta beslut som Sverige förväntas implementera i sin lagstiftning, men någon EU-lag finns inte. I Sverige gäller svensk lag. Så i sådana fall så skulle det innebära att vi i Sverige skulle ha en smördegslag som säger att smördeg inte måste innehålla smör eftersom smörsopp inte innehåller smör. Låter otroligt. Antingen så är EU klåfingriga eller så är det här en myt som nu sprids via SVT.

Vilka svenska riksdagsledamöter har röstat ja till smördegslagen? Det skulle jag vilja veta. Sätt någon journalist från SVT att utreda det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback