Teatersex

Det är mycket debatt nu om att kvinnor i teaterbranschen blir sexuellt trakasserade. Av äldre män som är regissörer eller teaterchefer, får vi förmoda.

Jag har varit inne en sväng i teaterbranschen. Tycker faktiskt att det är riktigt kul att stå på en scen! Men teaterbranschen är speciell... hm... jag har haft två regissörer. Kvinnor och mycket duktiga. Starka personligheter och dom har aldrig gjort något mot mig som jag tyckt varit "okorrekt". Men alla inom teaterbranschen är i någon mån gränsöverskridande. Det går helt enkelt ut på att man är lite tokig och vågar göra saker som man egentligen inte borde.

Eftersom en viktig del i teater är att lära sig att göra "saker som man inte borde" så tror jag teatern är väldigt överrepresenterad när det gäller sexuella trakasserier. Jag har ju arbetat och verkat inom annat än teatern och vissa saker och händelser inom teatern skulle aldrig någonsin funka i andra branscher. Där skulle dom direkt klassas som sexuella trakasserier eller helt enkelt vara omöjliga.

När man tränar teater så får man ofta instruktioner av regissören att typ "gå och krama någon". Men hallå? Gå och krama någon sådär bara? Gränsöverskridande. Och jag spelade i en pjäs där jag och en tjej låg i en säng (det var alltså i någon slags komisk scen - ingen porrgrej, you naughty guys ;) och skulle kyssa henne. Hon var en skitsnygg tjej i 20-årsåldern och jag var lite småkär i henne men kanske just då och där så hade jag inte velat kyssa henne. Men det var bara till att kyssa. Allt för konsten, som man säger ;) 

Kort sagt så tror jag det finns en stor risk för sexuella trakasserier inom teaterbranschen efterom människor där är så vana vid gränsöverskridande beteenden. En klapp på rumpan och en sexuell anspelning på en ung tjej som är ekonomiassistent på StortFöretag tror jag vore helt omöjligt. Hon skulle se det som så fel och den som klappade henne skulle se det så fel. I teaterbranschen däremot... skulle HAN tycka att det var fel och skulle HON tycka att det var fel? You tell me. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback