TVreportage om shariapolisen i Indonesien

Jag såg ett inslag i Agenda i SVT i söndags (21 feb). Det finns på svt.se om ni vill titta (jag direktlänkar inte för jag tror inte programmet ligger ute för evigt där).

Inslaget handlade om shariapolisen i Acehprovinsen i Indonesien. Det är en muslimsk provins och parlamentet där beslutade nyligen att man ska införa stening av människor som varit otrogna. Lagen måste dock godkännas av guvernören innan man kan börja stena folk, så vi får väl se hur det blir.

Sharia är ju inte bara stening av otrogna utan sharia råder redan nu. Men observera att sharialagarna bara gäller muslimer. De som inte är muslimer omfattas inte. Fin sammanhållning i samhället när olika lagar gäller beroende på vilken religion man tillhör...

Hursomhelst så fick man följa en liten grupp shariapoliser en vanlig dag. Dom bötfällde två ungdomar som suttit för nära varandra på stranden, dom gjorde en räd mot en frisersalong där dom fått tips om att en man satt och blev klippt av en kvinna och - mycket riktigt - där inne satt det en man och klipptes av en kvinna. Hon berättade att hon förklarat för mannen att det inte var tillåtet men han hade haft bråttom och så hade dom börjat klippningen. Men någon tjallade och så kom shariapolisen. Nu klarade dom sig med en utskällning och mannen, med halvklippt hår, blev utslängd.

Dom stannade en kvinna på gatan och förklarade att hon var för lättklädd (hade typ jeans och t-shirt). Hon sa att hon var kristen och då slapp hon böter men dom berättade för henne att hon var alldeles för lättklädd. Chefen för shariagruppen förklarade för reportern att en kvinna bör inte gå ute så där så man kan se kroppen. Hon väcker mannens lustar då och då kan hon bli våldtagen.

Reglerna för hur män och kvinnor får umgås var något oklara, för man kan få prata med varandra, bara man inte kommer för nära. Exakt hur nära visste dom inte, men kramar var naturligtvis otänkbara. På frågan från reportern om varför män och kvinnor inte får komma för nära varandra blev svaret att kvinnan kan bli gravid.

Steningar utförs som sagt inte. Än. Däremot är piskningar vardagsmat. Vi fick se hur en man och en kvinna piskades offentligt. Dom hade varit ensamma i samma rum utan att vara gifta. Hon fick sex rapp och han fick åtta. Ordning och reda.

Ja, vad ska man säga?

Jag är ju som sagt en så kallad islamofob. Men jag vet mycket väl att Islam är, eller sägs vara, fredens och toleransens och kärlekens religion. Jaha. Men den verkar inte vara så tolerant och kärleksfull i mina ögon.

För mig framstår Islam som en bigott religion, som är rädd för mänsklig njutning och utveckling. Även utan formella sharialagar så verkar det finnas en islamsk kultur som har värderingar som för mig känns väldigt främmande, till exempel när det gäller hur män och kvinnor får umgås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback