Ofrivilliga fäder

Jag sitter och kollar på Kvällsöppet med Ekdal i TV4. Det pratas om män som blir fäder ofrivilligt. På det här området så har ju kvinnor en absolut vetorätt eftersom dom kan välja att göra abort eller inte. Män, som gjort kvinnorna gravida, har inget som helst att säga till om.

En sak som jag tycker är intressant är att det verkar vara ett huvudargument mot att män ska få något att säga till om i den här frågan är att män ju måste vara medvetna om att om dom har sex så kan det leda till barn. Och att vuxna män är medvetna om hur man kan skydda sig med kondom.

Men är inte det där argumentet ett jävla skitargument? Ursäkta mitt språk, men jag tycker det är så himla knäppt att tänka att bara för att man vill ha sex så vill man ha barn, och då ska man alltså under massor av år ta ansvar för allt vad det innebär att få barn. Känslomässigt och ekonomiskt. Och fundera på det här när det gäller abortfrågan. Det finns massor av sätt för kvinnor att inte bli gravida (p-piller, pessar, "femidom" och p-skum och allt vad det heter). Men kan man säga till en gravid kvinna "du, du visste förmodligen när du hade sex att du kunde bli gravid, och du kunde ju skydda dig, så nu måste du föda barnet och ta hand om det"? Jo, så sa man för typ 100 år sedan till kvinnor, men så säger man inte nu till kvinnor. Men så kan man säga till män.

Det är olika villkor för män och kvinnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback