Slutkvoterat på högskolan

En stor och glädjande nyhet idag är att regeringen tänker avskaffa regeln om att högskolor och universitet ska använda positiv särbehandling utifrån kön vid antagning. Regeln om att vid lika meriter ska underrepresenterat kön gå före har ju fått på nöten i domstol eftersom den strider mot förbudet att könsdiskriminera inom högskolevärlden men det är inte det som är huvudmotivet att regeringen nu har fått kalla fötter. Motiveringen till att man drar tillbaka regeln är att det ju nästan bara är kvinnor som drabbas när dom kvoteras bort eftersom fler kvinnor än män har höga betyg. Jag tycker motiveringen känns sisådär, eftersom det låter som att det är just för att kvinnor drabbas och inte gynnas som man ändrar reglerna. Jag får för mig att om det varit så att det mestadels varit kvinnor som kvoterats in på utbildningar så hade allt varit frid och fröjd.

Som ni vet är jag emot kvotering så det här var verkligen glädjande!


Länk:

Högskoleminister Tobias Krantz artikel i DN.

Citat från Krantz artikel:

"Utbildningssystemet ska öppna dörrar - inte slå igen dem i ansiktet på studiemotiverade unga kvinnor."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback