McMångfald

McDonald's här i centrala Gävle har under några dagar haft ett par skyltar ute (på torget alltså alldeles utanför ingången) om att dom inte anställer kineser, polacker, rumäner, ryssar osv. Intressant nog har dom inte skrivit muslimer, kvinnor eller färgade. Men men. Nog hajade jag till när jag såg deras skylt. Den finstilta texten löd att dom inte heller anställde svenskar, för dom tar överhuvud taget ingen hänsyn till kulturell bakgrund när dom anställer folk.

Härlig skyltning! Just min inställning! Visserligen är jag helt övertygad om att kultur påverkar människors beteende men det är i beteende-ändan vi ska börja när vi bedömer folk . Folk ska inte dömas för sin kultur utan som individer och även om kulturen påverkar individen så är det alltid individen som ska bedömas (eller anställas eller vad det nu kan vara).

Så gick jag in på McD och beställde och fick min mat på en bricka och på brickunderlägget så står det så här: (rubrik) "MÅNGFALDEN ÄR EN AV VÅRA STYRKOR". Sedan (jag tar mig friheten att skriva av texten rakt av): "För McDonald's är mångfald en självklarhet. På våra restauranger jobbar idag medarbetare med rötter i minst 95 länder. Cirka 30 procent av våra medarbetare, även på chefsnivå, har en icke-svensk kulturell bakgrund. Fördelarna med en mångkulturell arbetsplats är många. Vi får fler intressanta arbetssökande, kreativiteten och synergierna ökar. Servicen till gästerna blir dessutom bättre.".

McDs första meddelande om att kulturell bakgrund inte spelar någon roll tycker jag är fint, rätt och riktigt. På McD är alla helt enkelt McDonald's-anställda och varifrån du kommer eller hur din hudfärg ser ut eller vad du har för könsorgan eller något sådant spelar ingen roll. SKA inte spela någon roll. Det är viktigt.

McDonald's bygger ju också på en tanke om att alla restauranger ska vara lika och att det ska finnas en företagskultur. Det SKA inte spela någon roll på vilken McDonalds i världen du än besöker för hur du blir bemött och hur du blir serverad. Jag skulle vilja påstå att det är den viktigaste poängen, den viktigaste tanken med McDonald's och andra snabbmatskedjor. De ska se lika ut på alla ställen.

McD har i stort sett alltid propagerat för det här med företagskultur. Och det har dom sannerligen inte varit ensamma om, för dom flesta stora företag inom alla möjliga branscher har poängterat vikten av att ha en gemensam företagskultur. Vissa kallar det värdegrund. Det manifesteras ofta, som i McDs fall, genom att man har en enhetlig dresscode och man har också utbildningsprogram för personalen som syftar till att man ska agera någorlunda lika gentemot kunderna och att man ska ha en gemensam policy.

Så skriver då McD att mångfald är en av deras styrkor. För att vara retorisk så skulle jag säga att mångfalden är en av deras svagheter. Deras affärsidé går ut på så lite mångfald som möjligt.

Okej, om jag då går in på deras text: Dom skriver "För oss på McDonald's är mångfald en självklarhet". Min kommentar: när blev det det!? Sedan skriver dom "fördelarna med en mångkulturell arbetsplats är många". Jaha. Säger dom det så tycker väl dom det. Jag har svårt att begripa varför men dom tycker ju uppenbarligen det.

Sedan skriver dom: "Vi får fler intressanta arbetssökande, kreativiteten och synergierna ökar. Servicen till gästerna blir dessutom bättre". Ja, fler "intressanta" arbetssökande säger ju inte mycket, men det här om att kreativiteten och synergierna ökar... ja, det är ju minst sagt svårt att säga emot men hur sjutton vet dom det? Och blir servicen bättre till gästerna om medarbetarna får en större kulturell spridning och allt vad som följer med det i form av minskad gemensam värdegrund och sådana saker?

Enligt det här resonemanget vore ju gemensam utbildning direkt skadligt för verksamheten eftersom den kan leda till en gemensam företagskultur. Att stoppa alla företagsgemensam utbildning och alla former av team building vore det enda raka. Allt för att öka kulturell spridning så att vi får ökad kreativitet och bättre service. Vem kan vara emot sådana saker?

Men McDs policy är också viktig på ett principiellt plan. Eller rättare sagt så är den viktig att kämpa emot. Jag tänker på det här senare om att mångkultur är viktigt. Alla ska liksom komplettera varandra och alla är bra på något (ingen säger såklart att alla är dåliga på något). Men det synsättet, där man vill ha någon slags mix, tyder ju definitivt på att man tillsrkiver etnicitet en roll. Det är inte individen som är viktigast. Man kanske vill bemanna ett kök med två kineser (dom jobbar bra och effektivt), sedan ha ett par svenska tjejer i kassan (dom är trevliga) och så ett par etiopier som sköter städning och disk. Ja, då har man ju en jättebra mix av folk!! Alla får ju jobba; kvinnor, kineser, etiopier... Ingen hänsyn till något annat än individen... Nej, nu var jag såklart ironisk där på slutet. McD slår sig för bröstet och påpekar att dom inte diskriminerar och i ivern att inte diskriminera så är budskapet jag hör "Vi anställer alla och tar ingen hänsyn till varifrån folk kommer! Till exempel så tycker vi att sudaneser är väldigt bra på att städa".

McD säger först att kulturell bakgrund inte är relevant och sedan säger dom att det är en styrka att personalen har olika kulturell bakgrund. Då har dom helt plötsligt gjort kulturell bakgrund viktig och relevant och om dom tycker att kulturell bakgrund är så viktig så borde deras skylt på torget vara "idag anställer vi kineser till köket, svenskar till kassan och sudaneser som städare". Eller vad dom nu vill. Så dom får den "kulturella mix" som dom så gärna vill ha.

Kommentarer
Postat av: Salle

Och om de nu inte bryr sig om kulturell bakgrund, hur har de mätt att 30% har en icke-svensk bakgrund? Genom att mäta just sånt så visar de ju sig att de bryr sig!

2008-09-10 @ 09:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback