Jag tycker ett gemensamt språk är bra

Jag sitter och kollar på något tv-program i SVT som handlar om tvåspråkighet i länder. Det visas ett reportage om en 12-årig flicka i Belgien. Landet är språkligt delat mellan holländska och franska. Till exempel berättar hon att när hon kommer in i en affär så brukar hon ganska snabbt fatta vilket språk dom pratar där. Hon kan nämligen både holländska och franska. Hemma är det lite knepigt för hon pratar holländska med sin mamma och franska med sin pappa och sitter dom vid matbordet så kan en förälder bli sur när hon pratar med den andre föräldern på ett språk dom inte förstår.

I tv-studion kommenteras det efter reportaget av korrespondenter som bott i Belgien att det ju inte finns någon i Belgien som kallar sig själv för belgare. Belgien finns inte som nation.

Hm... jag förstår att nu sitter det massor av mångkulturalister och tycker att det här är ju fantastiskt bra. Ingen nationalism och tänk vilken fantastisk möjlighet den här flickan har nu i och med att hon kan prata två språk. Men jag får rysningar av det här.

Tänk att aldrig kunna gå in i en butik och veta om du kan prata med dom som jobbar där. Och hur kul är det att sitta vid matbordet med din dotter och inte förstå vad hon säger? Är det bra för dig som förälder om ditt barn och du inte förstår vad ni säger och vad ditt barn pratar om med den andre föräldern?

Och ska jag dra till med stora växlar så undrar jag om det är bra för en demokrati att vara en demokrati om inte en absolut majoritet av folket kan prata med varandra. En demokrati tycker jag förutsätter att man ska ha ett fungerande offentligt samtal och har man inte samma språk så är en av grundförutsättningarna för demokratin borta.

Jaja, jag vet som sagt att vissa kommer att kalla mig rasist nu och att många andra kommer att se det som helt fantastiskt bra att man inte pratar samma språk i ett land eller i en familj. Men jag TYCKER att ett gemensamt spåk är bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback