Vad är bra med mångkultur?

Jag har inte förstått vad som är så bra med mångkultur. Något positivt måste det ju finnas, annars så skulle vi inte ha ett samhällsideal som säger att Sverige ska vara ett mångkulturellt land.

I ett mångkulturellt land så ska vi ha olika grupper med klyftor mellan grupperna. I det mest mångkulturella landet man kan tänka sig så skulle man ha flera parallella samhällen i samhället. Varje kontakt mellan samhällena kan hota mångkulturen.
 
Vill vi ha ett mångkulturellt Sverige ska vi därför uppmuntra till kulturella, sociala och ekonomiska klyftor mellan grupper av människor.
 
Vi ska också uppmuntra att människor känner mer samhörighet med mindre grupper i samhället så att vi inte alla känner oss som "svenskar". Dom mindre grupperna kan till exempel vara en släkt, en klan, grannarna i samma stadsdel eller dom som har samma rötter i något annat land.

Segregerade stadsdelar, som Rosengård och Östermalm, är bra för mångkulturen. Dessa stadsdelar kan hjälpa till att upprätthålla ett mångkulturellt samhälle och se till att vi inte får en enda gemensam kultur i Sverige. Integrerade stadsdelar är däremot ett hot mot mångkulturen.

Personligen vill jag hellre ha ett gemensamt samhälle för alla istället för många parallella samhällen i samhället. Jag är således motståndare till mångkultur.

Nackdelarna med ett mångkulturellt samhälle tycker jag är uppenbara. Men eftersom så många verkligen önskar ett mångkulturellt samhälle så måste det ju finnas någonting som är bra med det. Det är bara det att jag inte kan komma på vad det skulle vara.


Kommentarer
Postat av: Fröken Sverige

Nå, du är knappast ensam om den tanken. Jag väntar också på en vettig förklaring till vad det skulle vara för något som är BRA med mångkultur...men svaren lyser med sin frånvaro. Och meningen "det är gott med kebab" duger inte åt mig som motivation.

Dessutom så måste man ju inte ha en halv miljon muslimer i Sverige för att kunna äta kebab.

Jag har aldrig sett en hel hylla med muslimsk/arabisk/turkisk/whatever mat i en ICA affär. Men däremot så är det en hel hylla mexikanskt i ALLA större affärer. Men vart är då alla mexikaner?

Jag bara undrar...

Bra blogg! Jobba på!

Mvh

/FS


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback