Människor har olika värde

Såg igår någon dokumentär på SVT där Shimon Peres intervjuades. Han berättade att Rabin hade haft väldiga kval inför att han skulle skaka hand med PLO:s Arafat utanför Vita Huset i USA (ni har med all säkerhet sett dom där bilderna på tv). Anledningen? Som Shimon Peres sa: Rabin ville inte gärna skaka hand med någon som, enligt Rabin, låg bakom att så många kvinnor och barn dödats.

Antingen kan jag nu tycka att det är grisigt om palestinierna gått efter kön och liksom valt ut att döda just kvinnor men skonat män på grund av deras kön. Eller så kan jag ha en alternativ uppfattning och tycka att det är grisigt av israelerna att värdera dödade mäns liv lägre.

Hur som helst är det riktigt otrevligt att börja värdera människors liv utifrån det kön dom har.

Appropå detta:

Ser precis nu i DN att en bilolycka hänt i USA där sex personer dött. Dagens Nyheter skriver att två av dom döda var 15-åringar och en var en 17-åring. Men dom skriver inte vilket kön personerna hade! Hur ska jag då kunna veta hur ledsen jag ska bli? Är det killar så - puh - jaha, var det bara killar! Och var det tjejer - åh, nej, vad synd att det var tjejer! Nu vet jag ju inte könet på dom döda ungdomarna så jag fattar inte hur ledsen jag ska bli.

Nej, det där sista stycket var inte allvar (jo, det där om olyckan och DN var sant) utan ett raljerande över graderingen av människovärdet utifrån kön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback