Trafficking och könsmaktsordningen

En härva av trafficking med kvinnor som används för prostitution håller på att nystas upp. Det är en liga från Estland som för tredje gången misstänks ha gjort sig skyldig till trafficking. Hörde igår på nyheterna i SR att kvinnorna lurats hit, och att varje år luras mellan 400 och 600 kvinnor till Sverige för detta.

Nu på morgonen i TV4:s morgonsoffa så berättar programledaren att mer än varannan av kvinnorna som kommer till Sverige för prostitution tidigare har varit här för prostitution.

För det första undrar jag om det här med att man alltid/nästan alltid använder ord som lurats och tvingats hit när det gäller öststatskvinnor som kommer hit för prostitution men aldrig skulle använda samma ordval om det gäller en liga av öststatsmän som kommer hit för att stjäla. Jag kan inte uttala mig om dom faktiska omständigheterna för kvinnorna och männen, men jag noterar att man alltid använder olika terminologi; kvinnor luras hit av andra medan männen åker hit av egen kraft. Kvinnor passiva offer, män aktiva förövare. Är det någon mer än jag som misstänker att det är föreställningen om en könsmaktsordning (kvinnor underordnade, män överordnade) som orsakar det här skilda synsättet på könen? Naturligtvis återskapar ordvalet också föreställningen om en könsmaktsordning.

Disclaimer: jag tror visst att det händer att kvinnor kidnappas och tvingas hit för att prostituera sig, eller luras hit i tron att dom ska få jobba på café eller något sådant och sedan när dom kommer hit så "WHAT!? Ska jag PROSTITUERA mig!?" och så kan dom inte återvända för dom har inte råd. Men jag tror att många ändå har en aning om vad det handlar om. Ja, dom kanske rentav själva väljer att åka hit för att prostituera sig. Särskilt om det stämmer att mer än varannan tjej som kommer hit och blir prostituerad varit här någon gång tidigare och varit prostituerad. Blir man lurad två gånger till samma sak så är man antingen väldigt lättlurad eller så vet man vad det handlar om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback