Barnbidrag = mammabidrag

Jag läser en artikel i Svenska Dagbladet som handlar om en fattig familj på Östermalm i Stockholm. Det är en ensamstående pappa med flera barn. Det är lite oklart om hur många barn det egentligen finns i familjen, men minst tre stycken. I den lilla faktarutan som berättar om familjens inkomster så står det att pappan får ca 10.000 kr/månad i sjukersättning, bostadsbidrag på ca 1500 kr och ett studiebidrag på 1050 kr. Inom parantes står det På grund av en vårdnadstvist kommer inte fler studiebidrag och underhållsstöd familjen till del.

Visst kan man säga att mamman är dum som låter sina barn mer eller mindre svälta och inte ger dom barnbidraget utan behåller det själv, men jag tycker inte vi ska bli upprörda på mamman. Det finns alltid människor som betér sig dumt, utan det som verkligen upprör mig är att systemet tillåter att det fungerar så här. Om en mamma vill behålla barnbidraget trots att pappan har vårdnaden om barnen så är det, enligt samhället, helt ok. Det går däremot inte för en pappa att behålla barnbidraget om mamman skulle ha vårdnaden. Om inte föräldrarna kommer överrens om att dela barnbidraget (eller överlåta det helt till pappan) så behåller mamman alla pengar. Jag tycker det vore självklart att barnbidraget ska följa barnen så att den som har vårdnaden får hela bidraget (och har man delad vårdnad ska man dela pengarna).

Idag kan man faktiskt fråga sig om vi verkligen ska kalla barnbidrag för barnbidrag och inte mammabidrag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback