"Kvinnlig officer"

Det är egentligen ett hån att över huvud taget prata om jämställdhet inom Försvaret så länge vi har en manlig värnplikt. Men idag har vi nåtts av nyheten att en officer, nej, en KVINNLIG officer, misstänks för spioneri. Försvarsmakten säger att dom ser mycket allvarligt på det här och kvinnan kan bli avskedad och kanske polisanmäld (eh... vän av ordning undrar om det inte är så att alla misstankar om "mycket allvarligt spioneri" borde leda till både avsked och polisanmälan... men jaja).

Nu frågar jag mig igen: vad är en KVINNLIG officer? Är det en officer som är kvinna? Vad är skillnaden mellan kvinnlig officer och manlig officer?

Eller något orelaterat: såg en rubrik i Gefle Dagblad för någon vecka sedan där det stod att Kvinnligt kommunalråd lett till mer investeringar i kommunen.

Kvinnligt kommunalråd? Jag läste igenom artikeln och det stod inte någonting om kvinnligt eller kvinnor där men kommunalrådet är en kvinna. Hon har varit kommunalråd i ca ett år och tidningen hade jämfört investeringarna nu med hur det var med förra kommunalrådet. Jag fattade inte varför tidningen skrev att investeringarna ökat med KVINNLIGT kommunalråd. Menar dom att hon är kvinnlig och i sådana fall vad menar dom med det? Eller menar dom att hon biologiskt är en kvinna och vad menar dom då att det skulle ha för betydelse för hur hon är som kommunalråd? Och var det någon motsats då som dom åtsyftade? Jag tänker på att dom skrev att investeringarna ÖKADE med KVINNLIGT kommunalråd; skulle det då på något sätt ha varit sämre med en man som kommunalråd eller påverkar hennes kön investeringsnivån eller... jag förstår inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback