Lesbisk vann schlagerfestivalen

Igår vann en tjej från Serbien schlagerfestivalen. Jag har idag i flera feministiska bloggar kunnat läsa att hon är homosexuell. Lesbisk, helt enkelt. (jag länkar inte till bloggarna för jag tror inte dom vill att jag länkar dit)

Visst är det lite märkligt att prata om hennes sexuella läggning? Tror ni att ni skulle se blogginlägg av typen "Frankrike vann! Han som sjöng är heterosexuell"? Vad sjutton har sexuell läggning för relevans? Och är det inte lite... eh... privat? Det kanske är jag som är gammalmodig men jag tycker att sexuell läggning är något som känns privat. Jag lägger mig inte i andra människors sexuella preferenser och förväntar mig att andra inte lägger sig i mina.

Jaja, men många feministiska bloggare tyckte tydligen att det var väldigt viktigt att berätta om serbiska schlagervinnarens sexuella preferenser. Jag drömmer om en värld där det är fullständigt ointressant att berätta om någon persons sexuella läggning.

Jag fick en "vision" av en intervju i tv med en person: "Hej, jag heter Mikael och är 48 år. Jag har fru och två barn. Jag jobbar på Ericsson. Jag gillar analsex och rakade tjejer. Ja, det är väl ungefär det jag kan säga om mig... Jo, jag har en sommarstuga också". Tips till Mikael från coachen: det sexuella är inget vi är intresserade av. Din sexuella läggning definerar inte dig som person. Sluta se dig själv som "analsexälskande och rakadetjejerälskande" så kommer andra att också sluta se dig som det... Vad du sedan tänder på är helt upp till dig.

Människor ska inte defineras utifrån sexuell läggning! Så sluta använda det i er analys av människor! Sluta definera människor efter vad eller vilka dom tänder på!

Kommentarer
Postat av: Tiarafeministen Linnéa

Fast varje gång man säger jag har fru och barn så kommer man ju ut som heterosexuell eller hur? Representation är viktigt eftersom hbt-personer fortfarande utsätts för förtryck och behöver synlighet för att sedan kunna bli lika självklart osynliga som heterosexuella...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback