Reinfeldt vill bara träffa kvinnor

Igår läste jag i Gefle Dagblad om att statsminister Reinfeldt besökt Sandviken. Så här skriver Gefle Dagblad:

Fredrik Reinfeldts besök i Sandviken i går var en del av en turné som han gör genom Sverige för att möta kvinnor som jobbar inom offentliga sektorn. På förmiddagen träffade han personal inom äldreomsorgen och på eftermiddagen besökte han Pinnhagens förskola. - Jag är här för att lära mig hur det känns att jobba och hur det ser ut inom den svenska välfärden, sa han.


Det här med att han är ute för att möta kvinnor i offentliga sektorn handlar inte om det vanliga osynliggörande resonemanget om att eftersom dom flesta som jobbar i offentlig sektor är kvinnor så pratar vi om alla som jobbar i offentlig sektor som kvinnor, nej, utan det är så illa som det låter.

Jag såg ett reportage på tv från ett tidigare besök han gjort. Då hade någon från hans team ringt till stället dom skulle besöka i förväg och sagt att dom bara ville träffa kvinnorna på arbetsplatsen. Så om det jobbade någon man där så... tja, inte vet jag. Han fick väl gå hem eller något sådant.

Hur tror du att du skulle reagera om du var man och jobbade på en starkt kvinnodominerad arbetsplats och så kommer din chef och säger till dig "du, du behöver inte komma till jobbet imorgon, för statsministern kommer på besök och han vill bara träffa kvinnorna som jobbar här"?

Och hur skulle det uppfattas om Reinfeldt skulle besöka någon starkt mansdominerad arbetsplats, typ en tung industri med 300 anställda varav fyra var kvinnor, och kvinnorna fick gå hem för statsministern ville inte träffa dom för dom var kvinnor? Jag tror det skulle uppfattas ganska negativt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback