RFSL bjuder in Sverigedemokraterna!

På en dryg halvsida i dagens Gefle Dagblad berättas det att RFSL bjudit in Sverigedemokraterna till ett möte. En person från RFSL säger att eftersom dom är partipolitiskt obundna så måste dom bjuda in alla, men att dom inte trodde att Sverigedemokraterna skulle komma. Bjuda med höften, kallas det.

Och vad är egentligen anledningen till att Gefle Dagblad så stort berättar att RFSL bjudit in Sverigedemokraterna? När man ser det här kan man ju tro först att dom bara bjudit in just SD men dom har ju faktiskt bjudit in alla partier. Kunde Gefle Dagblad istället ha skrivit att RFSL bjudit in Centerpartiet?

Andra grejer som jag reagerar på i artikeln är att tidningen skriver "under det korta inledande anförandet framstod sverigedemokraterna som ett nästan homovänligt parti". Det står inte vad som sades så jag kan inte bedöma vad som fick reportern att säga att SD nästan framstod som homovänligt. Jag får dom här konstiga vibbarna som säger mig att om SD säger något som är bra så blir kommentaren att det nästan är bra. Säger andra partier samma sak så blir kommentaren att det är bra.

Men men. Det kan ju faktiskt ha varit nästan bra i det här fallet, så jag vet inte.

Den andra intressanta grejen är att artikelförfattaren skriver Sverigedemokraterna är relativt ensamma på planen när de till och med besöker RFSL, en rörelse där partiet nog inte fick en enda röst. (jag vill påpeka att den här artikeln står på nyhetsplats och alltså inte på ledarsidan hos Gefle Dagblad (som är oberoende liberal)). Det nästan komiska är att i nästa mening i artikeln så blir det ett citat från en person på RFSL som säger - Vi trodde ju aldrig att sd skulle komma. När de vill det får de så klart göra det eftersom vi är partipolitiskt obundna. Det finns naturligtvis HBT-personer i sverigedemokraterna och vi arbetar för deras rättigheter också.

Alltså: intervjupersonen säger att det naturligtvis finns HBT-personer i SD och då skriver artikelförfattaren att SD nog inte fick en enda röst från någon i RFSL. Artikelförfattaren och intervjupersonen har uppenbarligen helt olika åsikter om SDare finns i RFSL. Märkligt journalistiskt grepp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback