Vad är det för fel med ett välfärdssamhälle?

Man kan nog säga att Sverigedemokraterna drömmer om ett folkhem. Egentligen kan man kalla det för att man vill ha ett system med en stark välfärd där vi gemensamt i samhället tar hand om varandra, där sjuka, gamla och svaga får hjälp.

Folkhemstanken var något Socialdemokraterna kämpade för under stora delar av 1900-talet, även om de mot slutet av århundradet mer verkade vara intressade att prata om en stark välfärd istället för att ha det.

När nu Sverigedemokraterna hakar på den här tanken och pratar om en stark välfärd så brukar jag höra tre klassiska invändningar. Dom två första är dom som alltid kommer mot SDs förslag.

1) "Förslaget är rasistiskt".

Min kommentar: jag vet inte riktigt vad som skulle vara rasistiskt med en stark välfärd. Möjligen menas med kritiken att välfärden är menad för svenskar och inte för andra. Men det är ju så alla samhällen fungerar, även vårt eget. Det görs skillnad mellan egna medborgare och andra länders medborgare. Jag är ledsen, men jag kan inte se det rasistiska i det. I sådana fall skulle alla länder och i stort sett alla partier i alla länder vara rasistiska.

2) "Förslaget är nazistiskt".

Min kommentar: jag tycker inte det. Nazisterna föraktade svaga människor medan en välfärdsstat av svensk modell handlar om att hjälpa. Ser man inte skillnad mellan förakt för utsatta och en vilja att hjälpa utsatta så måste världen te sig obegriplig. Nazisterna byggde gaskamrar för dom hemlösa medan SD vill bygga bostäder för hemlösa, om man ska vara lite spetsfundig. Håll med om att det är en viss skillnad?

3) "Det folkhem som Sverigedemokraterna drömmer om har aldrig existerat".

Min kommentar: nej, det är möjligt. Men är det ett argument emot ett starkt välfärdssystem att det aldrig funnits? Jag ser inte det logiska i den här kritiken. Har vi aldrig haft ett starkt välfärdssystem så får vi väl bygga ett.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback