Kursstart

Jag har nu i dagarna börjat en utbildning på högskolan. Idag skulle alla i kursen presentera sig med hjälp av en PowerPoint-presentation. Alla berättade om sin familj, sina intressen, vad dom studerat tidigare och vad dom jobbat med. En person valde dock att göra ett litet politiskt utspel (!). Han visade kända personer som var födda samma år som han själv (1978 eller 1979, kommer inte ihåg). Popstjärnor och sportstjärnor och så... Jimmie Åkesson! Alltså partiledaren för Sverigedemokraterna. Sedan klickade han bort bilden på Åkesson med kommentaren "Usch! Nej, honom tar vi bort". Sedan kom några bilder på pride-tåget där han klippt in en bild på Åkesson och sa att han trodde att Åkesson var lagd åt det andra hållet (eller om han sa "lagd åt fel håll", minns inte riktigt).

Denna presentation ägde alltså rum på en statlig högskola. Läraren sa ingenting utan lät det passera. Suck... ja, vad ska man säga? Jag sa ingenting. Egentligen hade det varit intressant att se vad som skulle hända om jag ställt mig upp och sagt att jag supportar (sd). Hade kanske blivit lite märklig stämning.

Och hur kan man göra en sådan här grej? Det finns en hel del partier som jag inte gillar, men att på det här sättet håna dom skulle jag aldrig göra. Töntigt. Till på köpet handlade det här om att man ska göra en personlig presentation av sig själv inför en grupp människor som man knappt träffat tidigare, ja, det tyder på en smula bristande omdöme, tycker jag. Kritiker av Sverigedemokraterna verkar faktiskt rätt ofta lida av dåligt omdöme.

Och egentligen tycker jag att det är ett märkligt upplägg att klippa ut en bild på en person man inte gillar och sedan sätta honom i pride-tåget för att håna honom. Jag gillar inte det sättet att utnyttja pride-tåget eller homosexuella. Egentligen är det han gjorde ett hån mot pride också, men jag tror inte han tänkte så långt.

Nu har den killen i alla fall presenterat sig för mig.




Grej nummer två som jag tycker är märklig nu på kursen är att vi skulle välja ut två studentrepresentanter från kursen. Det är skolan som vill det, och dom lägger sig inte i hur vi väljer eller vilka vi väljer. När det blev dags att diskutera sig fram till vilka det skulle bli så var det direkt en person som sa att hon tyckte att det skulle vara en tjej och en kille. Nu sa jag ingenting eftersom jag är feg, men egentligen så skulle jag ha velat säga "varför i hela helvete ska det vara en man och en kvinna? Vad spelar det för roll?". Jag är ju en sådan här som tycker det är viktigt att inte tänka kön hela tiden, och människor ska inte representera sin könstillhörighet.

Hennes förslag mottogs av dom andra med instämmanden och det blev en tjej och en kille som utsågs till studentrepresentanter. Blä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback