Prideparaden går åt fel håll

Idag startar Europride i Stockholm. Som ni vet så är jag ingen stor fan av Pride-festivalen.

Jag tycker Pride är helt fel sätt att minska diskrimineringen av sexuella minoriteter. Vansinnigt fel. Jag vill ha ett samhälle där människors sexuella läggning är irrelevant och självklar på samma gång. Pride är ett led i att etikettera människor utifrån sexuell läggning, påpeka sexuell läggning och särskilja människor utifrån sexuell läggning. Visserligen är målet att på något sätt "upphöja" andra sexualiteter till heterosexualitetens statusnivå, men hela upplägget är bara så fel, fel, fel.

Ett exempel: skulle folk med glasögon vilja få slut på att folk retade dom för att dom har glasögon så vore det inte bra om dom en gång per år ordnade Glasögonormsfestivalen och paraderade genom stan med flaggor. Kanske, kanske så skulle dom då höja glasögonpryddas status och på något sådant sätt få slut på mobbningen, men det skulle också signalera olikhet, det skulle vara särskiljande och bara betona att dom med glasögon inte är som andra... visserligen skulle dom vara lika mycket värda och sådant som alla andra... men inte som andra. Den person som har glasögon och tittar sig i spegeln på morgonen skulle tänka "jag är lika mycket värd som alla andra trots att jag har glasögon". I min idealvärld så tänker ingen ens på det här med glasögon och varför skulle någon vara annorlunda på grund av glasögon? Personen med glasögon som ser sig själv i spegeln tänker inte ens på att han eller hon har glasögon. Ingen annan gör det heller.

Jag skulle därför inte vilja gå med i något "proud to be a glasögonorm-tåg" och jag tycker inte sexuella minoriteter ska hålla på med Pride-parader heller. Paraden går åt fel håll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback