Stackars kvinnor

Idag diskuteras i riksdagen ett förslag om en ny utformning av sjukförsäkringen. Jag hör på Ekot 16.45 en vänsterpartist som under debatten sa "det här förslaget skulle innebära att en sjuk LO-kvinna som tjänar 17.000 kr/månaden skulle få 852 kronor mindre i månaden om hon blir sjuk".

Jag kan inte detaljerna i förslaget, men är det så att LO-kvinnor får lägre ersättning än män med samma lön så tycker jag det är förjäkligt. Könet ska inte avgöra nivån i försäkringen.

Nu tror jag inte ens i mina värsta mardrömmar att Allians-regeringen skulle lägga ett förslag om könsdifferentierad sjukförsäkring så då kan man ju undra varför vänsterpartisten specificerar könstillhörigheten på exempelpersonen. Jag tror det beror på att det är lättare att se kvinnor som offer, som någon det är synd om och vill man få sitt exempel om hur förändringen i sjukförsäkringen påverkar sjukskrivna så ökar det effekten om man säger att det är en kvinna. Skulle man specificera att det rörde sig om en man så skulle effekten bli den motsatta, det vill säga exemplet skulle få minskad betydelse.

Det här visar att vi inte är jämställda och att det finns olika föreställningar om begreppen man och kvinna, och att vi (be)dömer människor utifrån kön. Tror någon att feminismen kommer att råda bot på dom här föreställningarna, eller skulle dom kanske till och med förstärkas om vi får ett mer feministiskt samhälle?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback