Who's to blame?

Ni som läst min blogg vet att jag inte varit särskilt förtjust i Vårdförbundets strejk. Jag har till och med ringt Vårdförbundet och fått prata med en herrans massa personer och mitt mål har varit att meddela att jag inte tycker dom borde strejka eftersom det drabbar sjuka människor och frågat vad deras inställning är till att dom leker med människors liv och hälsa för att få högre löner. Jag kopplades hit och dit men dom som ville uttala sig sa att dom strejkande i Vårdförbundet absolut inte skulle anklagas för att orsaka patienters lidande utan det var arbetsgivarna som vägrade gå med på Vårdförbundets krav som var orsaken till att patienter drabbades. Jag skulle inte ringa det strejkande Vårdförbundet utan arbetsgivarna och ställa mina frågor om varför patienters liv och hälsa riskerades på grund av Vårdförbundets strejk.

Idag hände en grej som fick mig att dra vissa paralleller. En bomb smackade av vid den danska ambassaden i Islamabad i Pakistan. Åtta personer dog. I nuläget vet ingen vem som utlöste bomben eller varför men det dras i media kopplingar till islamister som är förbannade på danskarnas s.k. Mohammedkarikatyrer. Om det stämmer, och jag ska använda Vårdförbundets logik här, så ska jag alltså inte rikta min upprördhet och ilska över att någon islamist bombat ihjäl åtta personer mot islamisterna utan mot danskarna, som utsatts för attentatet, för det var deras yttrandefrihet som fick islamisterna att bomba dom och då är det danskarnas fel att islamisterna bombade...

Jag orkar inte skriva någon slutsats. Men något är seriöst fel i samhället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback