JämO bryter mot lagen ifall dom utreder mansdiskriminering

Igår läste jag på SVT:s text-tv om en undersökning som gjorts om lönerna för landets kommunchefer (rätta mig om jag har fel, men det är väl den högste tjänstemannen i kommunen). Eftersom könsskillnader alltid ska kontrolleras i Sverige så påtalades könsskillnaden i lön: kvinnor som är kommunchefer har i genomsnitt 800 kronor mer i månaden än män som är kommunchefer.

Jag bryr mig inte om det här, men vad gör JämO? JämO har ju i uppgift att motverka könsdiskriminerande löner. Åh, förlåt mig, jag glömde att jämställdhetslagen, som är JämOs främsta rättesnöre, säger att jämställdhetslagen främst är till för att förbättra kvinnors villkor på arbetsmarknaden. Så en eventuell könsdiskriminering av män när det gäller löner ska inte prioriteras av JämO. SKA inte. SKALL icke. JämO bryter faktiskt mot lagen om dom lägger ner lika mycket tid och engagemang på en eventuell diskriminering av män som en eventuell diskriminering av kvinnor. Inte så att jag tror att JämO hämtas av polisen och åker i fängelse om dom skulle lägga ner lika mycket tid och engagemang på en diskriminering av män, men helt klart vore det tjänstefel.

När självaste jämställdhetslagen inte är skriven jämställt utan är infekterad av feministiska tankegångar så hoppas jag att alla människor inser hur snett vi hamnat i jämställdhetsfrågorna.

Kommentarer
Postat av: MOA

jag blir så trött och ledsen av att se att sådana som du fortfarande existerar. som tur är är ni ett utdöende släkte och jag hoppas innerligt att jag i framtiden ska slippa slösa energi på att bli så arg och upprörd av alla era dumheter!
du borde ta och läsa lite genusvetenskap, praktisera på dagis eller skola, eller helt enkelt bara gå och lägga dig och dra nåt gammalt över dig. okej, det var lågt, men jag går egentligen emot mina principer genom att skriva en kommentar på din blogg. ni borde tystas ner och inte ges plats i den offentliga debatten! jag är en försvarare av demokrati, jämlikhet och jämställdhet och önskar inget hellre än att vi en dag kommer bli behandlade lika utan att ta hänsyn till klass, genus, etnicitet, ålder etc, men sådana som du borde inte få vara med i den jämlika framtidsdrömmen!

villa bara avsluta med att säga att du är en jävla korkad idiot, men det är nog inte ditt fel utan du är ett tydligt resultat av de fortfarande så starka patriarkala strukturer som styr vårt samhälle och andra!

idag är internationella kvinnodagen och det är en dag för att ta ännu ett steg framåt i kampen för lika rättigheter. ta den här dagen till vara och läs lite modern genusteori så ska du se att vi kvinnor inte är ett hot som kommer ta över världen och vända på könsmaktsordningen, nej, det är inte det det handlar om förstår du! och ta en dag för att INTE FÖRAKTA din mamma, syster, kusin eller dotter (hoppas så mycket att du inte har några barn)!

2008-03-08 @ 17:36:34
Postat av: vmm

MOA: jag avstår från att svara på din kommentar.

2008-03-11 @ 15:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback