"Elitklasser" - ja, tack!

Häromdagen kom det mycket glädjande beskedet att s.k. elitklasser ska tillåtas inom teoretiska ämnen. Vad jag förstår handlar det om gymnasieklasser där eleverna i princip ska få läsa universitetskurser inom t.ex. matematik. Alldeles utmärkt!

Jag gillar det här förslaget för att det är ett steg i att ge elever den undervisning dom behöver; att så att säga hitta rätt nivå på undervisningen. Det här har man sagt länge att man ska göra, men då har man oftast menat att man ska ge dom svagaste eleverna den undervisning dom behöver. Det ska man såklart göra. Det är viktigt. Men det är också viktigt att ge dom starkaste eleverna den undervisning dom behöver. Dom är ju också barn/ungdomar med "särskilda behov" (som det brukar heta i skolan när någon inte är så begåvad...) och har precis samma behov av- och rätt att få en undervisning som är till för dom och som låter dom utvecklas.

Det har allt för länge funnits en inställning som säger att dom välbegåvade eleverna "klarar sig ändå". Jodå, förmodligen kommer dessa elever att få bra betyg och sedan klara sig bra i arbetslivet, men det är ju inte det det handlar om. Det handlar om, som jag skrev ovan, att ge varje barn/ungdom rätt slags undervisning.

Jag begriper inte vad som är så kontroversiellt med det här. Vi har ju under lång tid haft hockeygymnasieklasser, orienteringsgymnasieklasser (alltså sporten orientering), musikklasser (t.ex. Adolf Fredriks i Stockholm) och här i Gävle där jag bor har dom cirkusgymnasium... Ja, det finns alla möjliga "elitklasser" för dom som är intresserade av sport, musik, cirkus, båtbyggeri och det ena med det tredje, men just dom teoretiska ämnena verkar det vara otroligt kontroversiellt att ha elitklasser i.

Jag vet inte hur förslaget om elitklasser är utformat, men jag tror egentligen inte man behöver ha några särskilda uttagningsprov utan det räcker nog med att man säger att man startar en klass för dom som är väldigt intresserade av t.ex. matematik och där man undervisar i matematik i högt tempo och på hög nivå för då kommer dom som söker sig till sådana klasser att vara hyggligt duktiga på matematik.

Kort sagt så ser jag gärna en utveckling mot fler "elitklasser" inom teoretiska ämnen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback