Ska illegala flyktingar få gratis vård?

Det debatteras nu på flera håll i samhället om gömda, illegala flyktingar ska ha rätt till sjukvård i Sverige. Dom har alltså sökt asyl, fått avslag och ska utvisas men gömmer sig för att undgå utvisning. Dessa människor vistas alltså illegalt i Sverige och dom betalar ofta ingen skatt, så ska dom då ha rätt till vård? Om jag förstått saken rätt så har alla rätt till akutvård, men i vissa landsting så måste illegala flyktingar betala den själva i efterhand. Hur det är med icke-akut sjukvård vet jag faktiskt inte, men det är väl det som diskuteras nu.

Jag tycker alla borde ha rätt till sjukvård. Akutsjukvården bör vara avgiftsfri för alla, för ingen ska behöva tveka att ringa efter en ambulans pga ekonomiska skäl. Men jag tycker även icke-akut vård ska vara gratis (eller som det är nu att man tar ut en liten patientavgift). Jag tycker det för vi ska inte blanda in människors hälsa som en bricka i det politiska spelet. Man leker inte med människors liv och hälsa, oavsett om det handlar om att strejka för att få högre löner eller för att "röka ut" illegala flyktingar. Vård skall ges. Sedan kan vi snacka om resten.

Jag vet att det finns en självklar invändning mot mitt synsätt, och det är att människor faktiskt kan söka sig till Sverige enbart för att få vård. Dom har inga egentliga asylskäl utan åker hit enbart för att få vård. För att ta några extrema exempel: amerikaner utan sjukförsäkring skulle kunna åka hit om dom måste göra någon dyr operation, söka asyl, gömma sig och sedan få operationen gratis. Eller så skulle något land kunna ordna bussresor till Sverige för sjuka och låta dom söka asyl och därmed slippa bygga ut sin egen sjukvård.

Hur mycket vi än vill rädda alla sjuka i hela världen så skulle det vara ohållbart om Sverige blev hela världens sjukhus. Men jag tycker vi får prova att införa gratis vård till alla och så får vi se vad som händer. Blir det så att det "väller" in folk från andra länder enbart i syfte att få gratis vård, ja, då får vi ompröva beslutet då. Min gissning är att vi inte kommer att få någon "medicinsk turism" i någon större omfattning, precis som vi inte fick någon "social turism" i någon större omfattning. Jag tycker det är värt att testa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback