Studentpolis eller ojämställdhet?

Jag läste igår i Gefle Dagblad en TT-notis om att en man JO-anmält polisen. Han och hans flickvän cyklade mot rött ljus och han fick 1500 kronor i böter medan flickvännen inte fick böter. Motiveringen från polisens sida var att hon var studerande och han hade vanlig lön.

Mja... ni vet att jag är konspirationsteoretiker och jag är skeptisk till om det varit så att han studerat och hon haft vanlig lön så hade hon fått böter och han klarat sig utan... Jag tror det kan handla om ett exempel på att det finns en allmän syn på kvinnor som värnlösa offer som det är synd om och män som raka motsatsen. Därför är det lätt att vara snäll mot kvinnor. Men som vanligt i sådana här fall så kan man aldrig veta. Kanske var det här helt enkelt en polis som värnade om studenter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback