Partiledardebatt

Jag har ikväll sett partiledardebatten i Agenda i SVT. Ingenting där fick mig att bli sugen på att rösta på något av partierna i Riksdagen.

En stor del av debatten handlade om finanskrisen och Volvos massvarsel. Alla, från höger till vänster, verkade vara rörande eniga om att nu måste företagen "ta sitt ansvar" för dom som nu blir arbetslösa. Nej, nej, nej. Jag tycker inte det. Jag tycker företagen ska driva företag och ta hand om jobbande, sedan ska samhället ta hand om arbetslösa. Jag vill inte lägga ansvaret för arbetslösa på företag eftersom jag tycker det är en samhällsuppgift att ta hand om dom. Företag ska driva affärsverksamhet och inte ha hand om arbetslösa, medan samhället inte ska driva affärsverksamhet men ha hand om arbetslösa. A-kassan som finns för de arbetslösa tycker jag ska vara obligatorisk, skattefinansierad och ha väldigt små trösklar för att komma in i. Jag vet inte om min uppfattning är vänster eller höger men jag kan konstatera att inget riksdagsparti har den uppfattningen.

Det andra som jag tänkte på var Lars Ohlys (v) och Mona Sahlins (s) anklagelser till regeringspartierna att deras skattesänkningar gynnade höginkomsttagare och män. Dessa partier är feministiska och dom tänker därför kön och kommer att se på allt som kan tänkas gynna män med anklagelse. "Hjälpa uteliggare? Minska självmorden? Nej, för det hjälper mest män". Typ. Så sa dom inte så det var inget citat utan det är så jag hör det. Jag känner sorg och ilska när jag hör det där. Tycker det är skrämmande och läskigt att människor inte anses ha lika värde. Men vi lever i en demokrati. Även feministiska partier ska få uttrycka sina åsikter. Jag får svälja det. Visst - jag blir ledsen och tycker det är hemskt, men dom måste få tycka så! Sedan kan jag bara hoppas att deras i mina öron vidriga åsikter döms hårt vid valurnan.





Uppdatering 081014:

Ikväll var det partiledardebatt mellan kvinnan Sahlin (s) och Reinfeldt (m) i SVT. Frågan om Carl Bildt ska utses till europakommissionär nästa år för att ersätta Margot Wallström kom upp. Det kom inget besked men kvinnan Sahlin sa att hon helst ville se en kvinna. Om det inte går så bra för kvinnan Sarah Palin i det amerikanska presidentvalet så kanske hon kan hoppa in så blir kvinnan Sahlin glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback