Socialdemokraterna vill införa tjejlumpen för alla (tjejer)

Jag har tidigare skrivit om att Socialdemokraterna är motståndare till regeringens förslag om att avskaffa värnplikten. Idag hör jag att (S) nu av jämställdhetsskäl vill att även kvinnor ska kunna tvingas till mönstring och också till att genomföra militärtjänst.

Visst, det är ett steg i rätt riktning men jag blir så sur när jag hör att kvinnor bara ska kunna tvingas till maximalt tre månaders tjänstgöring och (S) lugnar också med att det i praktiken ändå kommer att vara frivilligt eftersom man helst inte vill ha personer i försvaret som inte vill vara där. En miljöpartist kommenterar förslaget med att det är helt absurt att kunna tvinga kvinnor och kanske slänga kvinnor i fängelse som vägrar.

Jaha, att tvinga kvinnor och att sätta dom i fängelse är helt absurt, men att tvinga män och slänga dom i fängelse ifall dom vägrar, det är... ja?

Och får (S) som dom vill så blir det ju i alla fall inte ett jämställt system! Det skulle ju bara gå att tvinga kvinnor till tre månader medan män kan tvingas göra en betydligt längre militärtjänst. Det kallar inte jag jämställt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback