Våldtäktslandet Sverige

Igår kom en EU-finansierad rapport som berättar att Sverige är det land i EU (av 11 jämförda EU-länder) som är ojämförligt mest drabbat av våldtäkter. Det är dubbelt så många våldtäkter (per capita) i Sverige som i det land där näst flest våldtäkter sker, Storbritannien, och fyra gånger så många som i Finland och Danmark.

Det här är helt chockerande siffror och jag utgår från att det kommer att utredas grundligt varför det är så här och vad vi kan göra åt det.

Jag vet såklart inte vad det kan bero på men det första jag tänker är att det här visar att antalet våldtäkter inte har med nivån av jämställdhet att göra. Sverige brukar hamna i topp när man mäter jämställdhet ("världens mest jämställda land") och det verkar inte finnas något samband mellan jämställdhetsnivån och våldtäktsnivån. Dom länder som nämns med lägst antal våldtäkter är Portugal och Grekland och jag gissar att dom är nog lite mer traditionella, om man säger så. Dvs dom har tydliga könsroller och kvinnor är hemma med barn och män jobbar utanför hemmet och kvinnor är kvinnor och män är män. Sådant som vi i Sverige skulle betrakta som ojämställdhet.

Tänk om det är just här anledningen till skillnaden i antalet våldtäkter finns? Att samhällen som har traditionella och konservativa könsroller skapar färre våldtäkter medan vårt samhälle där män och kvinnor inte har traditionella könsroller så skapas fler våldtäkter. I Sverige umgås ju män och kvinnor på ett mycket mer jämlikt sätt, skulle jag tro. Jag tror att det är mycket vanligare i Sverige att ha kompisar över könsgränsen och att vi har en mycket mer liberal sexualmoral.

Dessutom, som jag hörde när rapporten presenterades, så nämndes det att i Sverige så ses det som självklart att en tjej (eller kille, så klart) kan säga nej till sex hur sent som helst i själva sexsituationen. Först tyckte jag att det lät konstigt att det skulle skapa fler våldtäkter, men det kan ju vara så att eftersom den rätten ses som självklar så tror jag tjejer har lättare för att "följa med killar hem från krogen för att dricka thé" för hon vet att skulle hon sedan ångra sig så är det bara att säga nej. Det kan nog göra att man tar risker som tjejer inte skulle göra i länder där det är helt omöjligt för en tjej att följa med en kille hem efter krogen utan att vara säker på att hon vill ha sex med honom.

Om det nu är så här så blir det jobbiga slutsatser. I sådana fall är det vårt öppna samhälle utan starka könsroller där män och kvinnor umgås med varandra fritt och där alla vet att man kan säga nej till sex även i sista ögonblicket som skapar ett våldtäktsklimat. Lösningen skulle då vara att skapa ett samhälle med traditionella könsroller där män och kvinnor inte umgås med varandra så mycket. Om dom nu inte är gifta först. Och där tjejer (och killar) itutas att det inte går att lita på att man kan säga nej och att man säger "men gick du hem med honom så borde du ju fattat vad som skulle hända. Skyll dig själv".

Är det ett sådant moralkonservativt samhälle jag vill ha? Nej, det vill jag inte. Vill jag ha våldtäkter? Nej, det vill jag inte. Klassiskt dilemma. Jämställdhet - eller våldtäkter?




En tilläggsfundering: jag ser nu i många bloggar att våldtäkterna förklaras av Sveriges ovanligt stora invandring och att det är ett faktum att invandrare är överrepresenterade i statistiken. Ja, det är en delförklaring. Först och främst tror jag mångkultur per definition leder till ökad brottslighet och det gäller särskilt när det gäller sexualbrott.

Hur stämmer det här då in med min tes om att det är det svenska jämställdhetsklimatet som skapar våldtäkter och att i kulturer som är könskonservativa så skapas det färre våldtäkter? Borde då inte invandrare som kommer från könskonservativa kulturer vara underrepresenterade i våldtäktsstatistiken? Nej. Jag tror att här är det mångkulturen som ställer till det. Kommer man till Sverige och har en könskonservativ kultur och där man är uppfostrad att kvinnor inte ska umgås med okända män, tjejer som följer med hem från krogen "för att dricka thé" självklart redan tackat ja till att ha sex, ärbara kvinnor visar mycket lite av sin kropp och visar dom mycket så kan det bara betyda att dom vill ha sex, okända kvinnor som ens svarar på tilltal visar att man redan har halva inne osv där kommer det ju att bli vissa problem om man hamnar i en kultur som den svenska jämställdhetskulturen med liberal sexualmoral.

En vild gissning: dom invandrare som är överrepresenterade när det gäller våldtäkt tror jag oftast våldtagit en etniskt svensk kvinna och jag tror dessa invandrare samtidigt begår färre våldtäkter än genomsnittet mot kvinnor från den egna etniska gruppen. Så även om en könskonservativ kultur skapar färre våldtäkter så skapar den fler våldtäkter när den möter en könsliberal kultur. Den är min gissning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback