Brott mot mänskligheten

Jag hörde idag på radio att tre personer nu är misstänkta för brott i samband med att en häktad person hängde sig. Det hela går i korthet ut på att häktespersonal upptäckte att mannen hängt sig i en häktescell och dom stängde då rummet och larmade ambulans som efter nio minuter kunde plocka ner mannen - dock efter att en polisman avbrytit ambulansmännen för att fotografera. Ambulansmännen fick igång hjärtat på killen som hängt sig men han dog ett par dagar senare på sjukhuset.

Det här fallet upprör mig något så in i helvete mycket. Det är skitbra att nu en åklagare kollar på det här och att vissa misstänks och kanske åtalas men hur sjutton är man funtad om man hittar någon som är hängd och inte automatiskt vill plocka ner personen?
 
Jag förstår mycket väl att det kan utbryta kaos när man hittar någon hängd och man vet inte om man ska ringa 112 först eller plocka ner den först och man kanske springer runt i någon minut och inte vet alls vad man ska göra. Jag accepterar kaosgrejer även om häktespersonal kanske är anställd med utgångspunkt att kaosgrejer inte ska uppstå i krisiga situationer. Nåja. Men att ringa 112, där jag hoppas man fick rådet att plocka ner den hängde, och sedan stänga dörren och låta den hängde hänga och invänta på ambulansen... det är så fruktansvärt chockerande och bryter mot allt jag kallar mänsklighet.

Nu åtalas tre personer men hur är det ens möjligt att det hände? Det är knappast ett utbildningsproblem eftersom man inte behöver berätta för människor att om någon hänger i en snara så befinner den sig i livsfara. Varför springer man inte automatiskt fram och försöker ta ner någon som hängt sig (eller som jag sa springer runt och är chockad)? Varför stänger man dörren och går därifrån!?
 
Jag är rädd för att det här säger något om mänskligheten som jag inte ens vet om vi vill veta. Jag är rädd för att få reda på att dom här personerna helt enkelt inte brydde sig. Dom brydde sig inte om att någon hängde där. Det är mycket möjligt att jag inte är en bättre människa än dom tre som nu är misstänkta. Men jag tror faktiskt att jag agerat mer mänskligt. Jag hoppas det.

Jag hade kanske sprungit runt och varit förvirrad och ringt 112 på mobilen och inte kunnat få fram det jag ville säga så snabbt och jag hade kanske inte agerat rationellt men jag hade faan inte konstaterat att "jaha, här hänger han" och stängt dörren. Så jävla lågt tror jag inte jag sjunkit. Jag är fortfarande en människa hoppas jag.

Nu blir det förmodligen rättegång och jag hoppas så djupt, just för att jag vill bevara människovärdet, att det blir maxstraff om dom befinns skyldiga. Allt annat än maxstraff vore en skymf mot mänskligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback