Fler bilar, tack

Ser på Rapport i Gomorron Sverige ett inslag om att miljöminister Andreas Carlgren (C) går emot Vägverket och flera andra myndigheter och vill ÖKA trafiken på våra vägar. Han vill i alla fall inte MINSKA den!

Andreas Carlgren borde få medalj för att han säger det här! Jag blir trött, förundrad och rädd när jag hör hur "alla" säger att vi måste minska vår trafik och att resor är ett hot mot miljön. Jag blir rädd för att jag ser det som utvecklingsfientligt och en strävan åt fel håll att MINSKA resorna, jag blir förundrad för jag tycker det är helt orealistiskt att tro att vi medvetet ska ändra vår livsstil åt det sämre hållet och jag blir trött för att jag tycker det är så mycket tjat om miljöfrågor. Sätt upp på rädd-kontot också att jag blir rädd när man ser målet om att minska koldioxidutsläppen som överordnat allt annat - överordnade icke förhandlingsbara mål kan innebära att man gör helt tokiga saker (vi skulle helt kunna avskaffa fordon och bara använda fötterna. Det skulle skicka vår ekonomi tillbaka till stenåldersnivån och vi skulle få ett samhälle som åtminstone JAG inte vill ha tillbaka. Men visst, det skulle minska koldioxidutsläppen. Om inte annat genom befolkningsminskning).

Av dom här anledningarna är det därför så befriande att höra Carlgren säga att målet inte kan vara att resa mindre men att vi däremot kan resa mer miljövänligt genom t.ex. nya bränslen. Precis vad jag tycker. Oljan kommer ju förr eller senare att ta slut (åtminstone bli så dyr att utvinna att den kommer att fasas ut av ekonomiska skäl) och då är inte lösningen mindre resande utan att hitta andra bränslen. El är mitt tips, men jag är ingen expert. Framtidens bilar kommer inte att vara färre utan drivas av mer miljövänliga bränslen.

Jag tycker det är värt att upprepas: lösningen på miljöproblemen är inte att minska på resandet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback