Hatbrott att misshandla feminister?

I maj förra året så attackerade ett gäng nazister en feministfestival i Österfärnebo. Flera personer misshandlades och nu får händelsen sitt rättsliga efterspel.

Det är helt oacceptabelt att använda våld i sin politiska kamp och det är bra att händelsen nu tas upp i domstol. Hur avskyvärda feministiska åsikter än är så tycker jag feminister måste få framföra dom ostört och utan att riskera att utsättas för våld. Det är fundamentalt i ett demokratiskt samhälle att även de mest läskiga åsikterna får framföras.

Veronica Svärd, styrelseledamot i Feministiskt initiativ,
antydde att våldet mot feministerna kunde komma från sverigedemokrater. Fan tro't. Jag skulle bli väldigt förvånad om det nu visar sig att de åtalade är sverigedemokrater, och jag törs garantera att om så är fallet så kommer en fällande dom att leda till uteslutning ur partiet.

Det som ändå får mig att höja mest på ögonbrynen denna kalla februaridag är att åklagaren räknar överfallet som ett hatbrott. Ni vet såklart att om ett visst brott räknas som ett hatbrott så anses det graverande och leder till ett hårdare straff. Till exempel: om du slår ner en man för att råna honom får du ett visst straff, men om du slår ner samme man på samme sätt för att han är t.ex. homosexuell eller muslim så räknas det som ett hatbrott och du får ett hårdare straff.


Gefle Dagblad skriver så här:

"Åklagaren Christer Sammens betraktar alla åtalspunkter som hatbrott eftersom männen gett sig på festivalbesökarna på grund av deras ideologiska grundsyn.

- Det är tydligt att de här nazisterna inte tål feminister. De har uttalat sig mycket nedsättande om dem, säger han.
"



Arbetarbladet skriver så här:

"Åklagaren Christer Sammens betraktas alla brott som så kallade hatbrott. Motivet bakom våldet har varit att kränka offrens ideologiska grundssyn, i det här fallet feminismen.


- De har uttryckt sig nedsättande om feminister på olika sätt i samband med brotten, säger Sammens.

Enligt lagen är det motivet för ett brott en försvårande omständighet, som kan ge hårdare straff".


Va!? Mitt förtroende för åklagare Sammens är inte så stort sedan tidigare men här verkar han vara ute på väldigt nya jaktmarker. Jag har aldrig hört talas om att det räknats som ett hatbrott att angripa någon för dennes ideologi. Hatbrott handlar om ifall man ger sig på någon pga hudfärg, religion, etnicitet eller sexuell läggning. Trodde jag. Skulle Sammens få en fällande hatbrottsdom i det här fallet så öppnar det verkligen vissa damluckor. Jag tänker specifikt på hur Sverigedemokraterna gång efter gång får sina torgmöten, och även interna möten, trashade av folk som kastar saker, saboterar t.ex. ljudanläggningar och skriker glåpord. Jag har tidigare skrivit att det borde räknas som brott mot demokratin (en av mig påhittad rubricering) att störa och förstöra politiska möten och därmed ge mycket kännbara straff, men skulle det räknas som hatbrott så ger det ju onekligen intressanta möjligheter.

Det ska bli väldigt intressant att följa det här fallet och se om Sammens lyckas få igenom det här som ett hatbrott genom hela rättsapparaten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback