Vad sägs om att respektera grundlagarna?

Jag såg Debatt i SVT idag om den modige undersköterskan på Södertälje sjukhus som gått till media och berättat om att det florerar rasism bland personalen på sjukhuset. I sakfrågan om rasismen har jag ingen åsikt annat än att om personer i personalen har rasistiska åsikter så bör dom avskedas. Inga rasister på sjukhusen, tack. Men Debatt idag handlade mer om efterspelet till den här undersköterskans mediaavslöjande. Han hade tydligen blivit kallad till flera förhörsliknande samtal med sjukhusledningen där man förklarade att man inte såg med blida ögon på att han gått till media. Tvärtemot vad dom tydligen förklarat i ett tidigare avsnitt av Debatt, som jag inte sett, där dom sagt att dom tyckte det var bra att det här kom fram i strålkastarljuset.

Det här med att förhöra anställda som gått till media är ett brott mot grundlagen. Anställda inom offentlig verksamhet har en grundlagsskyddad rättighet att prata med journalister och dom ska sedan inte riskera repressalier av arbetsgivaren. Det som framgått tydligt nu är att det här med att bryta mot grundlagen inte ses så allvarligt. Jag tror många människor tror att det är ett väldigt allvarligt brott att bryta mot grundlagen. Grundlagarna är ju något slags fundamenta för vårt samhälle och då måste det väl vara väldigt allvarligt att bryta mot dom? Nej. Det är inte straffbart att bryta mot grundlagarna. Den här chefen som nu efterforskar källor i strid med grundlagen kan sova gott om kvällen för hon riskerar inget straff. Det hon gjort är visserligen förbjudet enligt grundlagen men det allvarligaste hon kan råka ut för är att hennes chef i sin tur kan säga till henne att det är förbjudet och kanske ge henne sparken. Men inga böter, inget fängelse, ingen polisanmälan, ingen åklagare, ingen domstol, ingen rättegång...

Det här har jag tyckt varit konstigt när det gäller könsdiskriminering. Det är förbjudet enligt grundlagen att könsdiskriminera men det har aldrig stoppat någon könsdiskriminering. Jag tycker det är stötande att människor, företag, organisationer och till och med myndigheter helt öppet kan strunta i grundlagarna eftersom dom lagarna är helt utan straffansvar. Glädjande nog verkar en förändring vara på väg. Socialminister Hägglund (KD) berättade i dagens Debatt, och jag har hört det tidigare, att det förmodligen blir så att det blir straffbart att efterfråga källor, alltså att bryta mot grundlagen. Hoppas att det generellt görs straffbart så att det gäller alla grundlagar. Vår grundlag förtjänar mer respekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback