USAs svarte president

En till Obamafundering.

Dom här dagarna nu när Obama blivit USAs nye president har varit riktigt svettiga för mig. I var och varannan nyhetsrapportering har man sagt att Obama är "USAs förste svarte president". Hudfärgen har påtalats om och om och om och om igen. Obama har varit ett föredöme när han sagt att han inte vill ses som en svart president men media ger honom tyvärr ingen chans.

Den dag som Obama blev president så såg jag en intervju med Cyndee Peters. Hon var strålande glad över att en svart blivit president och pratade om svarta som "vi" (typ "vi har ju bott i Amerika i 400 år nu"). Hennes sätt att identifiera sig med andra med samma hudfärg är något jag inte gillar. Hon ser svarta som ett kollektiv, och nu när någon annan svart gjort något bra så är hon glad för det. Om vi nu hypotetiskt tänker oss att Obama visar sig bli en riktigt usel president, ja, hur ska Cyndee då se det? Har hon klantat till sig eftersom någon med samma hudfärg klantat sig? Nej, självklart så har hon då ingen skuld. Men det är ju just det här som är kärnan i rasism, dvs. att människor med samma hudfärg görs till kollektiv och man pratar om svarta och vita, tänker i termer av vi och dom...

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Obama har själv sagt att han vill betraktas som svart. Men han är ju inte svart - han är mulatt.



Personligen tror jag inte han skulle ha kommit så långt om han inte haft en HELVIT MAMMA och vuxit upp i en helvit familj - dvs sina morföräldrar. Han bodde under den mycket viktiga åldern 6 till 10 år i Djakarta, Indonesien eftersom hans mamma gifte om sig med en muslim.



Hur ofta påtalas detta. Aldrig har jag läst det i våra medier utan det har man fått veta på omvägar. Det smusslas med hans födelsebevis. Själv har han endast visat upp ett datoriserat bevis att han är född på Hawaii. På den tiden 1962 - fanns inga datorer.



Hans farmor som fortfarande lever i Kenya säger att han är född i Kenya. För att bli amerikansk president måste man vara född i USA.



Det är något skumt med hela hans bakgrund.

2009-01-25 @ 08:53:34
Postat av: a l v v s

Hejsan (:

Just nu har jag frågestund på min blogg, så kika gärna in. Har du haft en bra dag?

Kram,

Postat av: jag

Alltså, Obama är ju lika svart som vit, han har ju en vit mamma.

Så jag förstår inte riktigt all denna hype kring en "svart president".

2009-03-25 @ 16:13:45
Postat av: NEGER

Vi kommer ta över världen och gasa judarna, vänta och se.

2010-07-30 @ 18:31:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback