Riksdagsledamöterna som inte röstade om Lissabonfördraget

Den 20:e november 2008 röstade riksdagen ja till det så kallade Lissabonfördraget. Röstsiffrorna blev 243 ja-röster, 39 nej och 13 avstod. 54 ledamöter var frånvarande.


Jag är som ni kanske vet positiv till ett närmare EU-samarbete och vill ha en tajtare union inom alla områden. Jag ser USA som en förebild. Därför tycker jag Lissabonfördraget är ett steg i rätt riktning.
 
Det som jag ser som ett problem är att den här politiska processen mot ett tajtare EU lider av ett demokratiskt underskott. Det känns inte riktigt som medborgarna i EU-länderna är med på noterna och har något inflytande över processen. Jag har full förståelse för att dom som inte vill ha ett tajtare EU känner sig överkörda. Och det är olyckligt på väldigt många sätt.


Jag tror att alla är överens om att frågan om Lissabonfördraget är viktig, inte minst ur en principiell synvinkel. Därför blev jag lite nyfiken på vad dessa 54 svenska riksdagsledamöter som var frånvarande gjorde istället för att vara i riksdagen och rösta. Våra riksdagsledamöter är ju den demokratiska styrning vi har till buds över den här processen och så visar det sig att 54 av dom inte var där och tryckte på ja- eller nej-knappen...


Jag skickade därför det här mailet till alla de riksdagsledamöter som var frånvarande under omröstningen:


"Hej!


Igår röstade riksdagen om det s.k. Lissabonfördraget. Om jag förstått saken rätt så var du frånvarande under omröstningen. Jag vet så klart att även riksdagsledamöter kan vara sjuka eller ha annat för sig och inte måste vara närvarande under omröstningar men jag blev lite nyfiken på vad du gjorde istället för att delta i omröstningen av Lissabonfördraget.


Vill du inte berätta så respekterar jag såklart detta men om det inte är för mycket begärt så kan du väl berätta vad du gjorde istället för att rösta i riksdagen igår (20 november 2008)?


Du får gärna också berätta vad du hade röstat om du varit i riksdagen.


Ditt svar kommer förmodligen att läggas ut i bloggen http://vitmedelaldersman.blogg.se/


MVH


PS Det här mailet skickas till alla riksdagsledamöter som registrerats som frånvarande under den här omröstningen. DS"



Frågor och svar, från vänster till höger:



VÄNSTERPARTIET
:


Lars Ohly (v)


Hej Xxx (mitt förnamn)!

Jag var i irakiska Kurdistan i veckan. Man får inte rösta när man
inte är närvarande i riksdagen. Då fungerar riksdagsreglerna så att
jag kvittas mot en borgerlig ledamot. Reglerna har kommit till för att
inte resor eller sjukdomar ska förhindra valresultatet att slå igenom
i omröstningar. Självklart röstade alla närvarande riksdagsledamöter
nej till Lissabonfördraget, det är ju vår politik.

Mvh

Lars Ohly

---

Rossana Dinamarca (v)


Hej Xxx (mitt förnamn),
Jag blev utkvittad från voteringen eftersom jag skulle delta i en direktsänd TV-debatt. Eftersom vi inte visste vilket klockslag voteringen skulle bli så var det säkrast att göra så. Om jag hade röstat hade jag röstat nej till Lissabonfördraget och ja till vänsterpartiets yrkande om vilandeförklaring.
m v h / Rossana

~~~~~~~~~~~~~~
Rossana Dinamarca
Riksdagsledamot (v)
Utbildningsutskottet



SOCIALDEMOKRATERNA:


Britta Rådström (s)


Hej.
Jag var utkvittad på grund av begravning och transpoterna är lite svåra till där jag bor.
Mvh
Britta Rådström

---

Carin Runeson (s)


Hej!

Att jag inte var i kammaren och röstade ang Lissabonfördraget berodde på, att jag befann mej på tjänsteresa för socialdemokratiska partiets och Olof Palmecentrets räkning. Om jag röstat. hade jag röstat som majoriteten av de socialdemokratiska ledamöterna gjorde.

Mvh
Carin Runeson


Carin Runeson
Riksdagsledamot (s)
Sveriges Riksdag

---

Carina Moberg (s)


Hej!

det är ingen hemlighet att några av oss är ute på olika aktiviteter (inplanerade sedan länge, annonserade och svåra att boka av) även när det är votering. Vi har ett system i riksdagen som ser till att lika många från båda sidor plockas ut för att detta ska kunna möjliggöras även om ambitionen är att så många som möjligt självklart ska delta vid voteringen. Det rubbar alltså inte balansen och resultatet av omrösningen "säkras" på detta sätt. Jag var igår i Eskilstuna och pratade bostadspolitik för 100-talet personer samlade till höstmöte i Hyresgästföreningens regi.

Mvh
Carina Moberg

---

Renée Jeryd (s)


Hej!
Jag var utsedd av talmannen att representera Sveriges Riksdag på ett möte i Strasbourg som handlade om Energi och hållbar utveckling. Jag hade röstat ja...

Renée Jeryd (s)

---

Tomas Eneroth (s)


Jag var på tjänsteresa i Sao Paolo, Brasilien och representerade Sverige på en internationell konferens om biobränslen.

Tomas Eneroth (s)

---

Sinikka Bohlin (s)


Hej Xxx (mitt förnamn)!

Jag hade redan tidigt begärt kvittning från riksdagen pga en tjänsteresa, ett sammanträde i Köpenhamn ang östersjösamarbete. Jag var förra året ordförande i Parlamentariska Östersjö Konferensen och lämnade nu klubban över till Finland. Om jag hade varit på plats, hade jag röstat JA.

Sinikka

---

Luciano Astudillo (s)


Jag hade tänkt rösta ja men hade sedan länge inplanetar ett åttagande i Götene. Lavaldommen kom med det fördrag som råder nu. På så sätt spelar inte Lissabonfördraget någon större roll. DÄremot måste vi ta en kamp med EU, tillsammans med andra medlemstater, om rätten att försvara nationella kollektivavtal.

Mvh

Luciano Astudillo

---

Siw Wittgren-Ahl (s) svarar inte.

Björn von Sydow (s) svarar inte.

Per Svedberg (s) svarar inte.

Maria Stenberg (s) svarar inte.

Pär Nuder (s) svarar inte.

Louise Malmström (s) svarar inte.

Åsa Lindestam (s) svarar inte.

Lars Lilja (s) svarar inte.

Yilmaz Kerimo (s) svarar inte.

Anders Karlsson (s) svarar inte.

Inger Jarl Beck (s) svarar inte.

Michael Hagberg (s) svarar inte.

Aleksander Gabelic (s) svarar inte.

Matilda Ernkrans (s) svarar inte.

Mikael Damberg (s) svarar inte.

Catharina Bråkenhielm (s) svarar inte.

Ibrahim Baylan (s) svarar inte.

Berit Andnor (s) svarar inte.

Urban Ahlin (s) svarar inte.

Ann-Christin Ahlberg (s) svarar inte.



MILJÖPARTIET:


Bodil Ceballos (mp)


Jag befann mig på resa för att representera Miljöpartiet på ett annat grönt partis kongress. Resan var bestämd innan datum för votering fastställdes. När det sen visade sig att det skulle bli en annorlunda omröstning försökte jag omboka biljetten för att kunna delta men det var då inte möjligt eftersom det inte fanns några lediga platser kvar. Efter mycket räknande fram och tillbaka kom vi fram till att min röst inte skulle vara avgörande för resultatet, särskilt inte eftersom det kvittningssystem vi har innebär att en från de andra sidan också är utkvittad samtidigt så rösterna tar ut varandra. Därför reste jag på beräknad tid ändå.

Om jag varit närvarande hade jag röstat nej precis som resten av mitt parti. Jag var den enda frånvarande från oss.

Mvh

Bodil Ceballos
Riksdagsledamot
Miljöpartiet de Gröna



CENTERPARTIET:


Solveig Ternström (c) svarar inte.

Birgitta Sellén (c) svarar inte.

Annika Qarlsson (c) svarar inte.

Sofia Larsen (c) svarar inte.



FOLKPARTIET:


Cecilia Wikström (fp)


Hej!
Jag deltog inte i voteringen därför att jag för mer än en månad sedan bokades in på arbetsuppgifter i Norrbotten och i Västerbotten torsdag-lördag. När jag bokade in denna resa visste vi inte att Lissabonfördraget skulle debatteras och avgöras under torsdagen. Jag beklagar att jag inte var närvarande. Om jag varit i kammaren hade jag talat för ett ja och röstat ja med stark övertygelse.
bästa hälsningar,
Cecilia


Cecilia Wikström
Riksdagsledamot (fp)
Vice ordförande i riksdagens kulturutskott

---

Cecilia Wigström (fp)


Hej Xxx (mitt förnamn),

Jag hade en utlandsresa och hade annars röstat Ja.

Vänliga hälsningar

Cecilia Wigström
riksdagsledamot (fp)

---

Johan Pehrson (fp) svarar inte.

Eva Flyborg (fp) svarar inte.

Anita Brodén (fp) svarar inte.



MODERATERNA:


Cecilie Tenfjord-Toftby (m)


Hej. Xxx (mitt förnamn)!

Jag hade självklart önskat att jag satt på min plats i Riksdagen och röstade JA, till Lissabonfördraget. Tyvärr så är det svårt att vara på två ställen samtidigt. Tillsammans med min riksdagskollega Renêe Jeryd (s), deltog vi på vägne av riksdagens talman i en EU-konferens i Strasbourg om energi och hållbar utveckling. Avsikten med konferensen var att få en klarare bild av Eu-ländernas olika förutsättningar inför beslutet om det stora klimatpaketet. Det var en intressant och viktig konferens, men det var med splittrade känslor som jag lämnade min plats i Riksdagen tom inför omröstningen.

Jag har aldrig tvekat på min inställning till Lissabonfördraget. EU ehöver en grundlag som klart uttalar EUs uppgifter och begränsningar. Jag är mycket nöjd med att vi nu har givit vår regering rätt att ratificera fördraget.

Med önskan om en trevlig helg!

Med Vänlig hälsning
Cecilie Tenfjord-Toftby
Riksdagsledamot (m)

---

Hans Rothenberg (m)


Hej Xxx (mitt förnamn)!

Sedan en månad tillvaka var jag utkvittad från eftermiddagsvoteringen den 20 novemberg för läkarbesök på hemorten. Då kvittninen medgavs visste jag inte att Lissabonfördraget skulle klubbas vid just det tillfället.


Med vänliga hälsningar / Best regards


Hans Rothenberg

Riksdagsledamot (m) / Member of Parliament
Näringsutskottet / The Committee on Industry and Trade
Kulturutskottet / The Committee on Cultural Affairs

---

Göran Montan (m)


Hej Xxx (mitt förnamn).
jag uppskattar din trevliga ton där du självklart respekterarar, inte bara att en riksdagsledamot kan ha skälig ursäkt att inte vara närvarande vid votering i riksdagen, utan även ha en, från din åsikt, avvikande mening. Nu är det kanske så att du inte är insatt i det förfarande som möjliggör att ledamöter, med väldigt tunga skäl, kan , och måste vara, frånvarande vid voeteringar, kvitteras mot den andra sidan, så att "balansen" kvarstår. Partiernas "kvittningmän" ser till att detta följs.
För egen del, kan jag meddela att jag drabbades av en hjärtinfarkt veckan innan voteringen och var följaktligen sjukskriven, vilket jag jag tyvärr fortfarande är. Det är väl i din värld säkert ingen ursäkt, men jag har tyvärr ingen annan förklaring för min frånvaro!

med vänliga hälsningar,

Göran Montan

---

Betty Malmberg (m)


Du var mig en nyfiken rackare men det är helt ok. Jag har varit sjuk sedan i tisdags (självklart sjukanmäld till riksdagen;)) och har därför inte varit i Stockholm den här veckan. Jag hade röstat ja till Lissabonfördraget.
Hälsningar
Betty

---

Sofia Arkelsten (m)


Hej, hej

Jag var på biodrivmedelskonferens i Brasilien.
Skriver om det på¨bloggen. Här: http://arkelsten.blogspot.com/2008/11/breifing.html

Och här: http://arkelsten.blogspot.com/2008/11/nringsministern.html tillexempel. Kommer mer från mötet senare.

/Sofia

* * * * *
Sofia Arkelsten
Riksdagsledamot (m), Stockholms stad

---

Fredrik Schulte (m) svarar inte.

Maria Plass (m) svarar inte.

Kent Olsson (m) svarar inte.

Ulrika Karlsson (m) svarar inte.



KRISTDEMOKRATERNA:


Désirée Pethrus Engström (kd)


Hej
Jag var i Haag på en konferens, utskickad av riksdagen. Beslutet togs innan jag visste att debatten skulle äga rum. Hade inte koll på detta datum vilket var synd eftersom jag velat debattera just Lissabonfördraget. Hur som helst så är jag är positiv till fördraget och hade röstat ja om jag närvarat.

Vänliga hälsningar,

Désirée Pethrus Engström
Riksdagsledamot(kd)

---

Dan Kihlström (kd)


Familjeskäl

Med vänlig hälsning
Dan Kihlström(kd)
Riksdagsledamot

---

Ingemar Vänerlöv (kd) svarar inte.

Gunilla Tjernberg (kd) svarar inte.

Mikael Oscarsson (kd) svarar inte.

Yvonne Andersson (kd) svarar inte.


---

Jag vill tacka alla riksdagsledamöter som svarat!





Det är fritt fram att citera den här undersökningen men ange då källan
http://vitmedelaldersman.blogg.se/. Eventuella frågor skickas lämpligen till [email protected] eller postas som en kommentar här i bloggen.

Kommentarer
Postat av: Marita

Mycket intressant o samtidigt väldigt sorgligt...:( Voteringen gällde ju inte färgval på tjänstebilar, direkt.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback